SPORT ZWANGERSCHAP

Zwangerschap en sport, gaat dat wel samen?

10 augustus 2013

IMG_2814

‘Sporten, kan dat nog wel als je zwanger bent?’, is wat veel vrouwen zich in het begin van hun zwangerschap afvragen. Zo ook ik. Ik was als de dood dat dat klompje cellen (want meer was het toen nog niet) los zou raken of dat er iets anders ergs mee zou gebeuren als ik me stond uit te leven in de sportschool. En dat was het me uiteraard ECHT niet waard.

Dus besloot ik meteen bij de intake aan de verloskundige te vragen wat ik nog wel en wat ik absoluut niet meer mocht doen nu ik zwanger was. Haar antwoord? ‘Alles, zolang je je er goed bij voelt’. Oke, een paar uitzonderingen zijn er wel. Zo mag ik niet duiken met perslucht (goh), bergbeklimmen en kan ik vecht- en verdedigingssporten ook beter even links laten liggen. Duiken heb ik nog nooit gedaan, voor bergbeklimmen ben ik niet stoer genoeg en vecht- en verdedigingssporten zijn gewoon niet zo mijn ding. Had ik effe geluk…

De sporten die ik voor de zwangerschap fanatiek beoefende waren hardlopen, XCO en Bodypump. Met hardlopen kun je het beste na de vijfde maand van je zwangerschap stoppen, maar voor mij voelde dat in het begin meteen al niet goed meer. Die schrapte ik dus meteen van het lijstje. Met XCO en Bodypump ging ik door, maar bij een aantal oefeningen koos ik zelf voor een optie. Zo sprong ik niet mee en naarmate mijn buik groeide, gooide ik bij XCO mijn benen gewoon iets minder ver de lucht in (dat ging trouwens ook niet anders). Bij Bodypump train ik nu met een fractie van de gewichten die ik voor de zwangerschap gebruikte en oefeningen voor de rechte buikspieren zijn sinds week 12 ook taboe. Niet zozeer omdat het gevaarlijk is voor de baby, maar omdat je buikspieren die nu bol staan kunnen gaan wijken. Gevolg: een onherstelbaar slappe buik. En dat willen we natuurlijk niet!

Ik ben nu 22 weken zwanger en voel me nog steeds goed bij mijn tweewekelijkse date met de sportschool. Ik heb besloten dat zolang dat het geval blijft, ik er lekker mee door ga. Ik probeer daarnaast zoveel mogelijk te wandelen en de fiets te pakken. Elke vorm van beweging is immers gezond. Dat geldt net zo goed voor zwangere vrouwen.

Mocht ik je nog niet hebben overtuigd, op internet vond ik dit lijstje met voordelen van sporten/bewegen tijdens de zwangerschap:

  • Minder kans op zwangerschapsstriemen
  • Meer energie
  • Minder kans op explosieve gewichtstoename
  • Een betere bloedcirculatie (met positieve gevolgen voor baby en placenta)
  • Sterk verminderde kans op zwangerschapsdiabetes
  • Een kortere en makkelijkere herstelperiode na de zwangerschap
  • Minder kans op verstopping, gezwollen handen en voeten

Hoewel dit voor mij niet per se redenen zijn geweest om door te gaan met sporten, zijn ze natuurlijk wel erg mooi meegenomen!

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Reacties

  • Reactie Ralph 12 augustus 2013 at 08:35

    Duiken met perslucht is waarschijnlijk helemaal niet schadelijk voor zwangere vrouwen. Alleen is het nooit echt onderzocht. Omdat “ze” het niet 100% zeker weten en omdat “ze” het dus niet helemaal uit kunnen sluiten, wordt duiken afgeraden. Omdat fatsoenlijk onderzoek vele vele miljoenen euro’s kost, en omdat niemand daarvoor wil betalen, zal dit waarschijnlijk nog lang zo blijven.

    • Reactie Monique 15 augustus 2013 at 20:49

      Nou… laat ik het risico sowieso maar niet nemen 🙂

    Laat een reactie achter

    CommentLuv badge