SPEELGOED

Review: SmartGames Smart Farmer & Colour Catch *

4 november 2019
smart games

Spellen die er mooi uitzien, leuk zijn om te spelen en ook nog eens leerzaam zijn. Daar hou ik van. Toen ik een paar jaar geleden op een spellenbeurs was, kwam ik voor het eerst in contact met de spellen van SmartGames. Voor haar vijfde verjaardag kreeg Lise het spel Roodkapje Deluxe en ze vindt dat nog altijd heel leuk om te spelen. Ik ben dus heel benieuwd wat ze van deze twee nieuwe spellen vindt. SmartGames Smart Farmer en SmartGames Colour Catch zijn beide genomineerd Speelgoed van het Jaar 2019. Ik vertel je in deze blog graag wat meer over beide spellen en geef je mijn eerste indruk.

SmartGames Smart Farmer

Het is beestenboel op de boerderij en het is jouw taak om de dieren uit elkaar te houden. De dieren moeten van elkaar gescheiden worden, maar de boer heeft maar drie hekken om zijn land te verdelen in aparte weides. Help de boer door de hekken op de juiste plaats te zetten, zodat de paarden, koeien, schapen en varkens hun eigen plek én een eigen drinkbak hebben.

Ik vind het spelletje prachtig vormgegeven. De weide en hekjes zijn gemaakt van stevig plastic dat tegen een stootje kan. De diertjes zijn gemaakt van thermoplastisch rubber, waardoor ze lekker zacht aanvoelen. Met het spel leer je logisch denken én je probleemoplossend vermogen wordt getest. De 60 opdrachten gaan van makkelijk naar steeds iets moeilijker, dus het spel is op verschillende niveaus te spelen. Je speelt het trouwens in principe in je eentje, maar Lise vindt het ook leuk samen de opdrachtjes op te lossen.

SmartGames Smart Farmer is geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar en heeft een adviesprijs van €22,95.

SmartGames Colour Catch

Het is jouw taak om de dieren te helpen hun avondmaal te vangen. Je plaatst de puzzelstukken zo op het spelbord dat de kikkers, insecten en salamanders dezelfde kleur krijgen als in de opdracht. Maar let op! De dieren zijn transparant en veranderen van kleur als je ze op een andere plek op de ondergrond plaatst. In het bijbehorende boekje staan 60 opdrachten die door middel van denkwerk of ‘trial and error’ moeten worden opgelost. Kom je er niet uit, dan zijn achterin het boekje de oplossingen te vinden.

Colour Catch is een uitdagend spel. Er zijn veel verschillende opdrachten die toenemen in moeilijkheid. Zo kan het oplossingsvermogen van het kind als het ware meegroeien met het spel. Ik vind het heel tof dat de kikkers en salamanders van kleur veranderen als je ze op een andere plek op het speelbord legt. Ik denk dat mijn peuter van drie het om die reden ook fantastisch zou vinden om mee te spelen.

SmartGames Colour Catch is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar en heeft een adviesprijs van €16,99.

Was jij al bekend met de spellen van SmartGames en zo ja, welke is jouw favoriet?

*Disclaimer