SPEELGOED

Review: Paralitis! Een betoverend spel

12 oktober 2022

Wij vinden het altijd erg leuk als we een nieuw spel mogen uitproberen. Met een groot Harry Potter-fan in huis, was het dit keer extra leuk! We ontvingen namelijk van Asmodee het gloednieuwe gezelschapsspel Paralitis! waarin je als Zweinstein leerling uitgedaagd wordt om mee te doen aan een tovenaarsgevecht. Dappere Griffoendors, slimme Ravenklauwen, loyale Huffelpufs en sluwe Zwadderichs pakken hun toverstokken en gaan de strijd aan…

Wat ik soms lastig vind aan een nieuw spel uitproberen met de kinderen, is dat het vaak wel even duurt voor we doorhebben hoe het gespeeld moet worden. Ik vind het niet erg om op mijn gemak de spelregels van een nieuw spel door te nemen, maar de kinderen willen natuurlijk het liefst gewoon meteen beginnen met spelen. En dat snap ik. Het fijne van Paralitis! is dat je in principe direct kunt beginnen. De spelregels leer je namelijk spelenderwijs.

De spelregels

Je kiest een Afdeling en speelt een gevecht dat verdeeld is over 8 identieke rondes. Rondes bestaan uit 4 fasen. In de eerste fase kies je een spreuk. In de tweede fase richt je je toverstok op een willekeurige tegenstander. Dit doen alle spelers tegelijkertijd. Dan spreek je in de derde fase allemaal tegelijkertijd je eigen spreuk uit en voer je de effecten uit die bij die spreuk horen. In fase vier krijgen alle ongedeerde spelers beloningen uit het midden van de tafel en leggen deze in hun Afdeling. Wie na alle 8 rondes en als alle beloningen zijn opgeëist de meeste punten heeft, wint het spel.

Wat vinden we ervan?

Je speelt het spel met minimaal 4 en maximaal 8 spelers. Als je met 8 bent, maak je dus vier teams van twee spelers. Met een minimum van vier, moeten wij dus wel altijd iemand uitnodigen om met ons mee te spelen. Bovendien is Quinn nog wat jong om het zelfstandig te kunnen spelen. Gelukkig vinden mijn broertje en schoonzus het heel leuk om het spel samen met ons te gaan ontdekken!

We kunnen inderdaad, na een snelle blik op de spelregels, direct van start. Het allerleukst aan dit spel vinden we dat het interactief is. De kinderen vinden het geweldig om met hun toverstok iemand aan te wijzen en de spreuk ‘Paralitis!’ of ‘Protego!’ te roepen. En stiekem vinden wij volwassenen dat ook erg leuk om te doen. De toverstokken zien er mooi uit en hebben elk een uniek ontwerp. Ook de (belonings)kaarten zien er prachtig uit en zijn zelfs holografisch. De speldoos fungeert tijdens het spel als Zweinstein met de 4 Afdelingen. Beloningskaarten moeten tijdens het spel in een speciale gleuf worden gedaan om na afloop weer tevoorschijn te komen en te worden opgeteld.

Een ander groot pluspunt is dat het een relatief kort spel is. 8 rondes lijkt veel, maar een ronde is eigenlijk zo gespeeld. In totaal ben je ongeveer een half uur bezig en dat is, zeker voor jonge kinderen, een prima speelduur.

Eindoordeel

Paralitis! is een leuk spel dat er bovendien heel aantrekkelijk uit ziet. Fantastisch voor de echte Harry Potter-fans, maar ook heel leuk als je er minder mee hebt. Het is interactief, heeft een bluf-element, is niet ingewikkeld en een spelletje is in een half uur gespeeld. De toverstokken zijn mooi vormgegeven en lenen zich ook perfect om los mee te spelen.