SPEELGOED

Review: Mijn Eerste Monopoly

17 juni 2022

‘Zullen we een spelletje doen?’ Het is een vraag die hier in huis steeds vaker gesteld wordt. Van kwartet tot Keer op Keer en van Uno tot dammen. De kinderen kunnen steeds meer en daarmee wordt het steeds leuker om spelletjes met ze te spelen. Een spel dat de laatste tijd echt favoriet is, is Mijn Eerste Monopoly. De nieuwe junior-versie van het welbekende bordspel dat wij mochten uitproberen. Ik vertel er je graag wat meer over!

Mijn Eerste Monopoly

Met deze nieuwste uitgave van Monopoly kunnen zelfs de allerkleinsten meespelen. In de doos zitten twee versies van het bekende bordspel. Het speelbord is aan twee zijden te gebruiken. Eén kant met de eenvoudige versie voor 4- à 5-jarigen waarbij de nadruk ligt op tellen en matchen. Iets gevorderde spelers vanaf 6 jaar draaien het bord om. Van hen wordt verwacht dat ze al een beetje kunnen lezen en eenvoudig rekenen.

Onze ervaring

Aanvankelijk was vooral Lise enthousiast, maar de laatste tijd is het met name Quinn die het spel uit de kast pakt. Met zijn 5 jaar zou hij nog de eenvoudige versie kunnen spelen. Daarmee zijn we, zoals je ziet op de foto hierboven, ook begonnen. Maar inmiddels kiest hij eigenlijk standaard voor de lichtblauwe, moeilijkere versie. Hij vindt het geweldig om met Monopolygeld te betalen en zoveel mogelijk locaties te verzamelen.

We hebben het bij dit spel namelijk niet over straten, maar bijvoorbeeld over locaties als een pretpark, donutwinkel, buurttuin en museum die je kunt kopen en verzamelen. Voor kleine kinderen spreekt dat veel meer tot de verbeelding dan straten. In plaats van de gevangenis is er ‘ga naar je kamer’ en er zijn kanskaarten waarmee je soms een locatie gratis krijgt of die je het recht geven zonder te betalen je kamer weer uit te gaan. Kom je op een locatie die iemand al in zijn bezit heeft, dan moet je net als bij het reguliere spel ‘huur’ betalen.

Op de doos staat dat het spel gemiddeld 30 minuten duurt en ik denk dat dat wel ongeveer klopt. Wij spelen meestal met de regel dat je alles waar je op komt en wat nog niet gekocht is, moet kopen. Dan duurt het spel maximaal 20 minuten en dat is zeker voor de aandachtsspanne van Quinn lang genoeg.

Aanrader

Heb jij een kind dat dol is op spelletjes dan vind ik Mijn Eerste Monopoly echt een aanrader. Naast leuk is het bovendien ook nog eens leerzaam, want kinderen leren rekenen met geld en kaartjes lezen. Het is met name geschikt voor kleuters. Zijn ze net als Quinn al wat verder qua taal en rekenen dan kun je ze wat mij betreft prima de wat moeilijkere versie laten spelen. Lise vindt het met haar 8,5 jaar nog steeds leuk, maar ik denk dat zij de editie voor volwassenen ook al heel leuk zal vinden.