‘Er zijn al zoveel schrijvers, wie zit er nu op míjn teksten te wachten?’ Of: ‘ik ga echt niet lopen schreeuwen om mezelf te verkopen hoor, zo ben ik helemaal niet!’. Typisch voorbeelden van hoe ik aan het begin van mijn bestaan als zelfstandig tekstschrijver dacht over mijn eigen kunnen, mijn ‘durf’ en hoe ik dacht over de interesse van anderen in mijn werk. Gelukkig is er de laatste tijd een flinke omslag geweest. Een omslag die ervoor heeft gezorgd dat ik mezelf en mijn werk op waarde weet te schatten en dat ik meer klanten heb dan ooit.
Laat jezelf zien
Tja, dit is misschien wel een van de engste maar gelijk ook een van de belangrijkste op je to-dolijst als je meer klanten wil. Laat jezelf zien. Als mensen niet weten van je bestaan, kunnen ze je immers ook niet benaderen voor een opdracht. Dat naar buiten treden kan natuurlijk op verschillende manieren. En misschien denk je er ingewikkeld over, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Vertel gewoon zoveel mogelijk mensen die je kent of tegenkomt, wat je doet en waar je kracht ligt. Zijn ze zelf niet op zoek, dan kennen ze misschien wel iemand die jouw diensten heel goed kan gebruiken.
Deel visitekaartjes uit
Geef zoveel mogelijk geïnteresseerden je visitekaartje. En zorg er dus ook voor dat je altijd een stapeltje visitekaartjes bij je hebt zodat je iemand je kaartje kan geven. Visitekaartjes zijn kleine kaartjes waarop de naam van je bedrijf en jouw naam en gegevens staan. Laat mooie visitekaartjes drukken met je logo en de manieren waarop je te bereiken bent. De eerste (persoonlijke) indruk heb je al in the pocket, dus als mensen je dan mailen of bellen met een verzoek of voorstel heb je ze al een beetje opgewarmd en hoef je de bal alleen nog maar in het doel te tikken.
Verbeter je website en social media
Je kunt mensen live over je werk vertellen, maar online is er natuurlijk nog een veel grotere groep potentiële klanten die je kunt bereiken. Allereerst door te zorgen dat je website op orde is en goed scoort in Google. Als je daar niet goed in bent weet ik nog wel een goede tekstschrijver die je daarbij kan helpen 😉 Ga bloggen om je expertise te laten zien en wees actief op social media. Het klinkt allemaal misschien wat veel en overweldigend, maar als je er eenmaal je draai in hebt gevonden is het een hele fijne manier om jezelf als zzp’er te promoten bij je doelgroep. Ik heb mijn website onlangs in een nieuw jasje gestoken en van nieuwe teksten voorzien.
Neem een coach
Die doelgroep he, weet je eigenlijk wel hoe die eruit ziet? Weet je wie je ‘ideale klant’ is? Waar hij op zit te wachten en op welke manier hij het liefst aangesproken wordt? Een (business) coach kan je helpen hier meer inzicht in te krijgen. Ik volg op dit moment zelf een coachingstraject en merk dat het me echt al enorme stappen vooruit heeft geholpen. Ik heb veel helderder voor ogen voor wie ik wil werken, hoe ik die doelgroep aanspreek, welk probleem ze heeft en hoe ik dat kan oplossen en welk aanbod daar het beste bij past. Dat is zo waardevol en zorgt er ook meten voor dat je niet wegkomt met de uitspraak ‘er zijn al zoveel anderen die hetzelfde doen’. Nee, want jij bent jij en jij levert uniek werk. Unieke teksten, in mijn geval. Er zijn klanten genoeg voor iedereen en passende klanten genoeg voor jou. Wees daarvan overtuigd.
Bouw een netwerk op
Ik stipte het al even aan bij het naar buiten treden, maar het hebben van een netwerk is ontzettend belangrijk. Nog steeds krijg ik de meeste opdrachten via ofwel zzp’ers die mij als tekstschrijver inhuren voor hun eigen klanten, of word ik benaderd door mensen die mijn naam, website of werk langs hebben zien komen bij iemand die zij kennen (of volgen op social media, bijvoorbeeld). Om een netwerk op te bouwen of je bestaande netwerk te vergroten zijn er verschillende mogelijkheden. Er zijn tal van (offline) netwerkevents die je in je regio kunt bijwonen. Dat klinkt best spannend en is het de eerste keer misschien ook, maar je zal merken dat het niet veel meer is dan wat vrijblijvend ‘kletsen’ met andere ondernemers en visitekaartjes uitwisselen. Het is fijn als je in een paar zinnen duidelijk kan verwoorden wat je doet, voor wie en met welk doel. Een korte pitch dus. In het coachingstraject dat ik volg zijn we daarmee begonnen en nu ik die pitch helder heb, sta ik veel steviger in mijn schoenen én voor wat ik doe.
Verzamel reviews
Er is een betere reclame dan de (liefst lovende) woorden van klanten die je zijn voorgegaan. Heb je op een prettige manier met iemand samengewerkt, vergeet dan niet te vragen of diegene een recensie wil schrijven op Google, LinkedIn of Facebook. En schroom ook niet om die recensie vervolgens door te plaatsen op je website. Als mensen zien dat anderen tevreden zijn over je werk en over welke kwaliteiten jij beschikt, kan dat ze net dat zetje geven om contact met je op te nemen.
Werk jij ook als zzp’er? Heb jij nog een goede tip of manier om nieuwe klanten binnen te halen?
Geen reacties