GEZONDHEID PERSOONLIJK

Thuis sporten? Zo blijf je in beweging! Zes tips en ideeën

25 maart 2020
thuis sporten

Ik had al niet de gezondste weken achter de rug. Wegens carnaval had ik de sportschool in februari ruim twee weken niet van binnen gezien. Vol goede moed begon ik begin maart weer met mijn eerste ‘sportweek’. En toen verscherpte de overheid de maatregelen in verband met COVID-19 en werden eerst de groepslessen gecanceld. Niet veel later sloot de gehele sportschool. De standaard dagelijkse beweging die ik krijg door het wegbrengen van de kinderen viel ook weg doordat de scholen en kinderopvang dicht zijn. Hoog tijd dus om zelf in beweging te komen. Door thuis sporten en over all wat meer te bewegen hoop ik te voorkomen dat mijn conditie de komende maanden drastisch achteruitgaat en ik mijn broeken niet meer pas. Wil jij ook weten hoe je thuis in beweging kunt komen? Ik geef een aantal tips en ideeën!

Volg een training of ‘groepsles’ via YouTube

Het eerste waar ik naar op zoek ging was een videoregistratie van mijn favoriete groepsles in de sportschool, Xcore. Toevallig had een instructeur een dag eerder de huidige les opgenomen en die avond stond ik met mijn eigen XCO trainer (de buis die je nodig hebt voor deze training) in de huiskamer te sporten. Minder praktisch dan op de sportschool en ook niet zo leuk als met een groep en een instructeur van vlees en bloed voor je neus, maar het was best goed te doen. Die les ga ik dus sowieso vaker doen de komende weken.

Op de sportschool volg ik naast Xcore wekelijks een les Bodypump. Deze is alleen wat lastiger vanuit huis te volgen, omdat je er allerlei gewichten voor nodig hebt. Heb je die toevallig in huis, of heb je bijvoorbeeld een set kunnen lenen bij je sportschool, dan zijn er gelukkig ook van deze les via YouTube video’s te volgen.

Gelukkig zijn er ook lessen waar je geen apparatuur voor nodig hebt. Zo kun je op zoek gaan naar een les Zumba of Pilates en zijn er natuurlijk tal van cardio workouts voor thuis die je kunt doen. Het is wel slim om in elk geval een sportmatje aan te schaffen. Daar kun je stevig op staan omdat het anti-slip is, en je kunt het bij grondoefeningen gebruiken om op te gaan liggen. Belangrijk is op zoek te gaan naar iets wat je leuk vindt om te doen en wat goed is uit te voeren in de (vaak beperkte) ruimte van je woonkamer. Al kun je bij lekker weer natuurlijk ook prima de tuin in als je die hebt! Heb je net als ik kinderen en zijn zij ook thuis, dan kun je ze betrekken bij het sporten. Kimberley van Momontop geeft een aantal handige tips hoe je thuis kunt sporten met kinderen.

Thuis sporten met eigen fitnessapparatuur

Heeft je man ooit een krachthonk op zolder gemaakt maar ligt het meer stof te vangen dan dat er iets mee gedaan wordt? Nu is het moment om daar weer eens gebruik van te maken! Ook op een hometrainer of loopband kun je lekker thuis in beweging komen. Wij hebben geen van die apparaten in huis, maar als dat wel zo was zou ik er zeker gebruik van maken. Muziekje, podcast of luisterboek in mijn oren en gaan!

Ga lekker wandelen of hardlopen

Vind je een echte workout in je huis wat teveel van het goede, of is dat gewoon niets voor jou? Je kunt natuurlijk ook prima lekker buiten gaan wandelen. Het is lekker laagdrempelig, je haalt meteen een frisse neus en je bent er even uit. Bedenk wel goed waar je naartoe gaat en zorg dat je drukke plekken vermijdt. Je kunt zelfs afspreken om met iemand samen te gaan wandelen, waarbij je natuurlijk de afstandsregel van 1,5 meter aanhoudt. Ook met anderhalve meter ertussen kun je bijkletsen en zo zijn jullie allebei lekker in beweging!

Wie mij op Instagram volgt heeft het misschien al in mijn stories voorbij zien komen. Ik besloot afgelopen zondag voor het eerst in zeven(!) jaar weer eens te gaan hardlopen. Helemaal from scratch uiteraard en met een handige app waarmee je in 30 lessen naar de 5 kilometer traint. Ik moet zeggen dat de eerste les me veel te makkelijk afging, want ik hoefde steeds maar 30 seconden te rennen en mocht vervolgens weer een minuut wandelen. Ik wilde de volgende keer eigenlijk wat lessen overslaan, maar ik denk dat ik me toch maar gewoon door dit begin heen worstel. Dan kom ik vanzelf op een punt dat het meer uitdaging wordt. Een rustige opbouw is voor je lijf toch beter dan na zeven jaar ineens hardlopen tot je niet meer kan.

Pak zoveel mogelijk de fiets

Even boodschappen doen met de auto. Praktisch? Ja. Geeft het je extra beweging? Nauwelijks. Nu we toch wat minder gehaast leven omdat we minder ‘moeten’ en zoveel mogelijk thuis moeten blijven, is het juist slim om zoveel mogelijk de fiets te pakken als je er dan toch even op uit moet voor een boodschap bijvoorbeeld. Natuurlijk kun je ook prima een rondje gaan fietsen door de natuur voor wat extra beweging. Neem op de moederfiets je kinderen mee zodat zij ook meteen een frisse neus kunnen halen. En misschien is dit ook wel hét moment om je kleuter te leren fietsen?

Ga los met het huishouden

Als je thuis aan het werk bent is het verleidelijk om urenlang aan je bureau (of aan de eettafel) te blijven zitten. Zeker als je kinderen eindelijk even rustig zitten te spelen of iets kijken op tv, wil je meters maken. Dat snap ik. Toch is het belangrijk regelmatig even je benen te strekken. En als je dan toch in beweging bent, pak dan meteen een klusje in het huishouden aan. Je bent meer thuis, dus er wordt ook meer vies. En met de kinderen om je heen wordt er vast de nodige rommel gemaakt. Niet erg, maar leer ze zelf hun spullen weer opruimen en betrek ze ook bij klusjes in het huishouden.

Doe mee aan Nederland in Beweging

Ook Merel van De Mamagids geeft een aantal handige tips en ideeën hoe je thuiswerken en thuis sporten kunt combineren. Elke doordeweekse ochtend lekker actief meedoen aan het televisieprogramma ‘Nederland in Beweging’ bijvoorbeeld. Normaal gesproken is dat volgens mij vooral iets voor de wat oudere generatie (no offense), maar ik weet zeker dat het kijkerspubliek de komende maanden veel diverser is. Kinderen bijvoorbeeld vinden het ook heel leuk om lekker mee te bewegen. Maak daar dus gebruik van!

Mis jij de sportschool of je wekelijkse sportieve activiteit nu we noodgedwongen zoveel mogelijk binnen moeten blijven? Hoe zorg jij ervoor dat je toch in beweging blijft?

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Judith Mansveld 26 maart 2020 at 10:18

    Ik kreeg gister nog een tip van m’n moeder: Walk 1 mile via YouTube. Ze zei dat dit wat intensiever is dan Nederland in Beweging. Ik heb me net op het kanaal geabonneerd (Walk at home by Leslie Sansone) en zie dat er erg veel verschillende workouts op staan, Met verschillende doelen. Ga van het weekend eens testen (ik ben een van de weinigen die nog wel gewoon naar kantoor moet) 😀

  • Reply 5 tips voor de perfecte fitnessruimte thuis | Mom on Top 31 maart 2020 at 15:50

    […] niet genoeg inspiratie? Monique van Moonoloog geeft ook tips hoe je thuis in beweging […]

  • Reply Thuiswerken en sporten? 7 manieren om bezig te zijn - De Mamagids 8 juni 2020 at 12:13

    […] Vind je dit echt helemaal niks? Of merk je dat de kinderen vooral tegenwerken zodra jij begint te bewegen? Zet dan een vrolijk liedje op zoals Kinderen voor Kinderen of een Zumba Tutorial. Begin je niet alleen sportief, maar ook nog eens goed voor je humeur. Een laatste aanrader is tot slot de XCO trainer om mee te trainen. […]

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.