PERSOONLIJK SPORT

Mijn nieuwe sportroutine

20 januari 2022

Sport is een belangrijk deel van mijn leven en daarmee een onderwerp dat ik hier wel vaker behandel. Maar nu was het alweer een hele tijd geleden. Het afgelopen jaar is mijn sportroutine ook best onregelmatig geweest door de lockdowns en bijbehorende sluiting van de sportscholen. Toen eind vorig jaar opnieuw alles op slot ging, besloot ik: dit moet anders. Ik wilde iets gaan doen waarbij ik niet afhankelijk was van een groepsles. De groepslessen thuis voor de tv volgen is niet zo aan mij besteed en daarom besloot ik het hardlopen maar eens op te pakken. Nu de sportscholen weer open zijn combineer ik dat met andere workouts en zo is mijn nieuwe sportroutine geboren. Ik vertel je er in deze blog alles over.

Start 2 run

Heel wat jaren geleden – ik heb het even opgezocht, het was het jaar 2006! – downloadde ik de serie mp3-files van Evy Gruyaerts Start 2 Run. Stap voor stap mijn conditie opbouwen om uiteindelijk 5 km aan een stuk te kunnen lopen zonder aan het zuurstof te hoeven 😉 En ik vond het nog leuk ook! Ik weet nog dat ik zelfs op vakantie in Zeeland ’s avonds mijn rondjes liep. Mp3-speler aan en gaan.

Inmiddels zijn we dus een shocking 16 jaar verder en bestaat Start 2 Run nog steeds. Je kunt de mp3’s van die eerste serie trouwens nog steeds (gratis) downloaden. Maar er is tegenwoordig ook een app. Een app die ik tijdens de allereerste lockdown, voorjaar 2020, installeerde en waarmee ik het tot training 9 heb volgehouden. Middenin een scheiding, nog samenwonend in lockdown had ik geloof ik niet helemaal de juiste mindset om door te gaan en grenzen te verleggen. Achteraf gezien snap ik dat wel 🙂

Uit de kast

Ruim anderhalf jaar lang hebben mijn hardloopschoenen in de kast gestaan, maar op 6 januari vond ik het welletjes. Ik blies de app nieuw leven in, zette een Spotify-lijst op mijn oren en stapte over de toch wel aanwezige drempel voor mijn eerste training met Evy. Het ging zeker niet slecht, maar ik voelde duidelijk aan mijn lijf dat het deze vorm van inspanning niet gewend was. Vooral als ik na een paar intervallen weer moest gaan joggen was ik me erg bewust van mijn kuitspieren. Maar ik ging door en ook training 2 en 3 wist ik die week af te ronden.

Inmiddels ben ik beland bij training 6. Ik loop nog maar maximaal 3 minuten achter elkaar hard en de training bestaat uit net zoveel wandelen als lopen, maar hee, langzaam opbouwen is key! Nu wilde ik gisteren eigenlijk die 6e training gaan lopen, maar er kwam iets tussen waardoor dat niet meer ging. Vandaag staat er krachttraining op het programma, dus ik hoop dat ik vrijdag als de kinderen op school zijn een rondje kan lopen en dan zondag weer. Het is best een gepuzzel als je netjes 3 trainingen in een week wil passen, merk ik.

Sowieso tot de 5 km

Ik ben er trouwens zeker van dat ik dit keer verder kom dan training 9. Sterker nog, ik ga hier gewoon zwart op wit zetten dat ik die training tot de 5 km af ga ronden. Daarna wil ik kijken of ik voor een verdere afstand ga trainen of dat ik bijvoorbeeld wil werken aan versnellen. Ik denk dat voor mijn dagelijkse portie sport een rondje van 5 km prima is. Maar we zullen zien wat er gebeurt als het loopvirus bezit van me heeft genomen…

Krachttraining en core-training

Iets wat ik ook al heel veel jaren doe is krachttraining. En dan niet in m’n eentje in de fitness, maar in een groepsles. Dat werkt voor mij toch het beste. Ik heb heel lang Bodypump gedaan en trainde vorig jaar via OneFit bij een club die Club Power aanbood, dat is een vergelijkbare les. Je traint met een barbell met losse gewichten en op muziek ga je daarmee alle grote spiergroepen af. Een hele fijne workout en ook best een beetje verslavend, omdat je jezelf kunt blijven uitdagen door het telkens wat zwaarder te maken. Ik heb afgelopen jaar mooie stappen gezet qua gewicht (en dus kracht) maar heb ook vooral mijn techniek verbeterd. Core-training richt zich specifiek op je ‘mid sectie’, ofwel je buik- rug- en bekkenspieren. De core-training die ik ken en al vele jaren doe is Xcore maar er zijn misschien ook vergelijkbare workouts die hetzelfde voor je doen. Bij Xcore gebruik je een buis gevuld met grit dat je tegen de deksels ‘slaat’, wat dan een impact geeft op je spieren. Je ziet hem op de foto hieronder.

Zowel krachttraining als core-training zorgen voor een mooi gevormd, sterk lichaam én voor meer stabiliteit (bij core training spreken we van core stability). Als ik deze workouts regelmatig doe, voel ik me letterlijk en figuurlijk lekkerder in mijn vel. En daar wringt de schoen, want de afgelopen tijd zijn er heel veel maanden geweest dat ik niet naar de sportschool kon. Super balen en het heeft ook echt wat gedaan met mijn vel, maar het heeft me dus wél aan het hardlopen geholpen 🙂 Inmiddels kan ik gelukkig ook weer naar de sportschool en probeer ik een combinatie te maken van de drie dingen die ik leuk vind. En dat ziet er ongeveer zo uit:

Mijn nieuwe sportroutine

Krachttraining (groepsles): 1 x per week naar keuze op maandagochtend, dinsdagochtend, donderdagochtend, vrijdagochtend of zaterdagochtend

Core-training (groepsles): naar keuze op maandagochtend, dinsdagavond of vrijdagochtend

Hardlopen: 3 keer in de week +/- 30 min naar keuze op dagen dat ik geen andere workout doe

Voor de kracht- en de core-training ben ik afhankelijk van de lestijden op de sportschool. Soms zijn die onder werktijd en het hangt er dus maar net vanaf of ik die anderhalf uur kan vrijmaken om te sporten, of niet. Omdat ik ’s avonds vaak alleen thuis ben met de kinderen kan ik op die avonden niet buiten de deur sporten. Ik pak dus altijd aan het eind van de week mijn agenda om te zien hoe mijn volgende week eruit ziet en plan dan meteen mijn sportmomenten in.

Nu is dit pas de eerste week dat ik het hardlopen erbij doe, dus ik ben heel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Aan de ene kant klinkt 5 keer sporten in een week als best veel, zeker als je bedenkt dat ik op schooldagen vaak ook nog in totaal een uur op de fiets zit. Aan de andere kant vullen de trainingen elkaar aan en zorgen ze toch telkens voor een ander soort belasting. Misschien leuk als ik over een paar maanden eens een update maak hoe het dan gaat, of ik Evy nog lief vind en of het haalbaar is gebleken om wekelijks al die sportmomenten in te plannen. Ja, dat ga ik doen.

Keep you posted!

Hoevaak in de week sport jij en welke sport(en) doe je dan graag?

No Comments

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.