PERSOONLIJK TECHNOLOGIE

‘Ik schrok me dood toen ik mijn schermtijd zag’

3 april 2019
schermtijd bij iphone gebruik

‘Kijk, hier kun je zien hoeveel ik mijn telefoon gebruikt heb de afgelopen week.’ Ik vertelde een vriend over mijn nogal hechte relatie met mijn smartphone. Zijn reactie: ‘is dat van een week? Dat is niet normaal’. Ik moest zelf ook twee keer kijken of het wel klopte wat ik liet zien. Maar er stond toch echt ‘weektotaal’. Ik wist meteen: hier moet iets drastisch veranderen.

Sinds een tijdje vertelt je smartphone – ik weet in elk geval dat het voor iPhone geldt, voor Android weet ik het niet – hoeveel tijd je dagelijks en per week eigenlijk doorbrengt met het staren naar het beeldscherm. Dat ik mijn smartphone veel gebruik wist ik wel, maar dat het zóveel was had ik niet verwacht.

‘Hoi, ik ben Monique en ik ben verslaafd aan mijn iPhone’

Mijn weektotaal van de afgelopen zeven dagen bedraagt – schrik niet – 21 uur en 15 minuten. Ruim 21 uur!! Dat is meer dan een halve werkweek. Een simpele rekensom leert dat dat neerkomt op een gemiddelde van zo’n drie uur per dag. Klinkt misschien als weinig, maar ik zou die drie uur veel beter kunnen besteden.

Schermtijd – waar bestaat het uit?

Ik zit al die tijd natuurlijk niet doelloos naar het scherm van mijn iPhone te staren. De tijd die je actief bent op je smartphone wordt onderverdeeld in categorieën, bijvoorbeeld: sociale netwerken, productiviteit, creativiteit, lezen en naslag, amusement, etc. Ik verbaas me er niet over dat de categorie ‘sociale netwerken’ bij mij met stip bovenaan staat met 13 uur en 23 minuten in de afgelopen zeven dagen. Productiviteit is de nummer twee. Gelukkig, want dat klinkt nog enigszins nuttig.

Hoe vaak pak ik mijn smartphone op?

Een andere hele interessante statistiek die de app bijhoudt is hoe vaak je je telefoon eigenlijk oppakt per dag. En dan niet om hem in je tas te stoppen, maar hoe vaak je hem dus pakt en aanzet om erop te kijken. Mijn god… ik durf het bijna niet te typen, maar de afgelopen zeven dagen was dat in mijn geval 522 keer. De dag dat ik hem het vaakst oppakte, tikte ik bijna de 100 keer aan. En dat oppakken deed ik het vaakst om Whatsapp te gebruiken (213 keer), gevolgd door Instagram (70 keer) en mijn camera (31). Google Analytics komt daarna met 25 keer. Ik ben namelijk lichtelijk verslaafd geraakt aan het bijhouden van de (realtime) statistieken van mijn blog. En dat bevordert het beperken van de schermtijd ook niet, kan ik je vertellen.

Melding: je hebt een nieuw bericht. Snel even kijken!

Ik zou mijn smartphone lang niet zo vaak oppakken als ik niet overal een melding van zou krijgen. De afgelopen zeven dagen kreeg ik in totaal 365 meldingen. Dat komt neer op ongeveer 52 per dag. Dat getal had nog hoger kunnen zijn als ik mijn Whatsapp-meldingen aan had laten staan, maar die staan dus sinds kort uit. (Wat trouwens ook niet DE oplossing blijkt te zijn, want ik zet nu veel vaker mijn telefoon aan om even te kijken of ik niet toevallig wat belangrijks gemist heb.)

Hoe ga ik dit oplossen?

Je hebt het tussen de regels door vast kunnen lezen, maar ik wil hier iets mee. Ik moet hier iets mee, als ik wil voorkomen dat het verder uit de hand loopt. Want wie ruim 20 uur per week naar een scherm staart, mist allerlei mooie dingen die het veel meer waard zijn om naar te kijken. Spelende kinderen bijvoorbeeld, of de natuur. Een goed boek, of een lievelingsfilm.

‘Nou, dan stop je er toch mee?’ Makkelijk zat, zou je zeggen. Ware het niet dat mijn smartphone onderdeel is van mijn werk. Ik maak er foto’s mee voor mijn weekoverzicht, post dagelijks op Instagram en vind het prettig om mijn mail te kunnen lezen als ik op pad ben. Maar los van het werk haal ik er ook ontspanning uit. Even ‘bijkletsen’ of afspreken met een vriendin via Whatsapp, of Instagram Stories kijken ter ontspanning, om maar iets te noemen.

Kortom: er helemaal mee stoppen kan én wil ik niet. En dat maakt het meteen lastig, want minderen is vaak veel lastiger dan een gewoonte helemaal de kop in drukken.

Schermtijd verminderen: dit ga ik doen

Er is een aantal manieren waarmee ik denk (maar vooral hoop) mijn schermtijd te verminderen. Ik zet ze even op een rij:

  • De smartphone eens goed opschonen. Dus alle onnodige en ongebruikte apps verwijderen en de belangrijke apps in goede volgorde zetten. Ja, dat kost even wat extra schermtijd, maar daarna levert het wel meer overzicht op;
  • Geen smartphone meer op tafel tijdens het eten. Dit doe ik sowieso bijna nooit, maar ik merk dat ik de laatste tijd onder het eten toch wat zat te scrollen. Geen erg goed voorbeeld voor de kinderen natuurlijk, dus we gaan hem gewoon op de kast leggen als we aan het eten zijn;
  • Geen smartphone meer in de buurt tijdens het spelen met de kinderen. Om dezelfde reden en omdat het ontzettend afleidt;
  • De smartphone buiten bereik als ik: een boek of tijdschrift lees, een film of serie kijk of afspreek met vrienden/vriendinnen. Niet nodig om dat apparaat altijd op tafel of naast je op de bank te hebben liggen.

Het zijn nog vrij ‘milde’ maatregelen, maar ik wil gewoon eens zien wat voor effect ze hebben. Misschien bevalt het wel zo goed dat ik mijn iPhone steeds vaker en makkelijker wegleg! Met ingang van vandaag ga dit toepassen en over een maand schrijf ik een update met keiharde cijfers waaraan we kunnen aflezen of de maatregelen inderdaad effect hebben gehad en wat mijn eigen gevoel erbij is. Hopelijk kan ik jullie dan ook meteen uit ervaring een aantal goede tips geven voor als je zelf je schermtijd wilt verminderen. Wordt vervolgd dus!

Even eerlijk: hoe is het bij jou gesteld met je schermtijd? Ben jij ook lichtelijk verslaafd aan je smartphone of kun jij het apparaat juist met gemak uren links laten liggen?

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Reacties

  • Reactie MarjonS 3 april 2019 at 06:40

    Ik schreef er pas geleden ook over. Mijn schermtijd is inmiddels 1/3 minder op een dag. Dus het begin is er!
    Gewoon door mijn gsm bewust meer weg te leggen.
    Via instagram vroeg ik naar mijn volgers. Meer dan 3u per dag won het van minder dan 3u per dag. Dus veel mensen redden de 21u wel.
    Ik zat net onder de 3u en nu nog geen 2u per dag meer!

  • Reactie Cindy 3 april 2019 at 07:28

    Welke app gebruikte je om dit bij te houden?

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.