PERSOONLIJK

Hoe hou je het sporten ook na januari vol? Mijn tips! *

18 januari 2020

Drukte. Het valt me meteen op als ik het parkeerterrein van de sportschool op rijd. Twee seconden later bedenk ik me ‘o ja, het is weer januari’. De eerste weken van het nieuwe jaar lijkt het alsof iedereen spontaan heeft bedacht maar weer eens naar de sportschool te gaan. Na een paar weken al zie je de ergste drukte afnemen en tegen de tijd dat het bijna zomer is, zijn alleen de fanatiekelingen nog over. Ik sport gewoon het hele jaar door, maar vind jij dat lastig vol te houden dan heb ik een aantal fijne tips die je zeker zullen helpen het sporten ook na januari vol te houden.

Kies een sport die je leuk vindt

Het lijkt een voor de hand liggende tip, maar er zijn zoveel mensen die afhaken omdat ze de sport die ze hebben gekozen eigenlijk niet leuk (genoeg) vinden. Vind je iets niet leuk om te doen dan neemt je motivatie af en zonder motivatie hou je het gewoonweg niet vol. Bedenk je trouwens dat wanneer je op een sportschool sport, fitness meestal niet de enige sport is die je kunt kiezen. De meeste sportscholen bieden ook groepslessen aan, of misschien geeft de begeleiding van een personal trainer jou wel net de boost die je nodig hebt om het écht leuk te gaan vinden?

Probeer een sport ook meerdere keren uit voordat je je er een mening over vormt. Meestal moet je iets een aantal keer gedaan hebben voor je kan zeggen of je het leuk vindt of dat het niets voor je is. Denk aan hardlopen. Bijna niemand vindt dat de eerste keer geweldig leuk. Meestal begint de lol en de motivatie pas te komen wanneer je merkt dat je er beter in wordt, dat je conditie verbetert en je steeds langer en verder kan rennen. Misschien kun je ook al een beetje inschatten of je bijvoorbeeld iemand bent die meer van teamsporten houdt of dat je juist graag een individuele sport wilt doen. Een groepsles op de sportschool is voor mij eigenlijk best of both worlds: zo bepaal ik zelf waar en wanneer ik ga, maar sport ik wel altijd samen met anderen.

Shop een goede en mooie sportoutfit

Wat mij altijd helpt om weer echt zin te krijgen om te gaan sporten is een toffe nieuwe sportoutfit. Natuurlijk is dit niet het belangrijkste middel om het sporten vol te houden, maar ik vind goede, comfortabele en hippe sportkleding echt wel een verschil maken.

Soms is investeren in een goede sportuitrusting simpelweg noodzakelijk. Als je gaat hardlopen bijvoorbeeld. Er zijn ontelbaar veel verschillende hardloopschoenen voor dames en hardloopschoenen voor heren te koop. Die kun je beter niet op uiterlijk selecteren, maar moeten echt passen bij jouw looptechniek om je voeten de juiste ondersteuning te geven tijdens het lopen.

Vind een sportmaatje

Als je iets samen doet is het automatisch leuker. Dat geldt niet voor alles, ik kan het ook heerlijk vinden om dingen in mijn eentje te ondernemen, maar ik moet zeggen dat het toch helpt om samen met iemand te gaan sporten. Ik sport al een tijdje regelmatig samen met iemand die ik heb leren kennen op de sportschool. We volgen dezelfde sportlessen en laten elkaar meestal even via Whatsapp weten of we gaan of niet. Het is dan toch moeilijker om het sporten over te slaan als ik dat niet zou hoeven doen. En we hebben ook vaak genoeg allebei geen zin, maar als we er dan eenmaal zijn is het toch gezellig en zijn we (met name achteraf) blij dat we het gedaan hebben.

Is de drempel om te beginnen met sporten erg hoog, peil dan eens in je omgeving of er misschien iemand is die ook graag zou willen gaan sporten. Als je er samen aan begint is de drempel niet alleen lager, maar je hebt ook een vast moment in de week (misschien zelfs meerdere) om gezellig bij te kletsen.

Maak van sporten een gewoonte

Mensen zijn gewoontedieren. Ongemerkt doe je heel veel dingen ‘omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent’. Dat klinkt misschien een beetje saai en eentonig, maar het kan in het geval van sporten echt in je voordeel werken. Ga je elke week bijvoorbeeld op dinsdagavond naar die ene sportles en hou je dat een paar maanden achter elkaar vol, dan denk je er wel drie keer over na voor je een keer overslaat. Probeer dus een of meerdere min of meer vaste momenten in je week te plannen om te gaan sporten. De eerste paar keer moet je even streng zijn voor jezelf en zorgen dat je ook echt gaat, maar naarmate het meer en meer een gewoonte wordt zal dit steeds makkelijker worden.

Ik hoop oprecht dat jij net zo veel plezier uit het sporten gaat en blijft halen als ik. Want hoewel ik ook echt weleens geen zin heb, zou ik echt niet zonder kunnen.

Ben jij dit jaar weer met frisse moed met sporten begonnen, of sportte je daarvoor ook al? Wat is jouw ultieme tip om het sporten vol te houden?

*Disclaimer

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.