OUDERSCHAP

Hoe bereid ik mijn kind voor op de zomertijd?

25 maart 2021

De lente is begonnen. Heerlijk! Komend weekend wordt de klok verzet. Van wintertijd schakelen we over op zomertijd. Een overgang die lang niet in alle gezinnen soepel verloopt. Wat kun je doen om je kind voor te bereiden op dat uur tijdsverschil? Is het überhaupt mogelijk om hier als ouder invloed op uit te oefenen?

Wat is zomertijd?

Het laatste weekend van maart wordt de klok een uur vooruit gezet. Om 2:00 uur ’s nachts gaat de klok naar 3:00 uur. De tijd loopt daarmee een uur voor op de standaardtijd (ook wel wintertijd genoemd). De zomertijd is in Nederland in 1977 ingevoerd. Door in de zomer langer gebruik te kunnen maken van het zonlicht (de zon gaat immers een uur later onder) zou energie bespaard worden. Hoewel de meningen (en ook onderzoeksuitslagen) het hier niet over eens zijn, verzetten we de klok nog altijd twee keer per jaar. Eind maart dus een uur vooruit voor de zomertijd. In het laatste weekend van oktober een uur terug voor de wintertijd.

Slaapritme en de zomertijd

Ons slaapritme, en ook dat van onze kinderen, is afhankelijk van onze biologische klok. Wordt de klok verzet, dan blijft in principe je biologische klok tikken op de manier die het gewend was. Nu is de overgang van winter- naar zomertijd of andersom, natuurlijk vrij abrupt. En dat kan voor aanpassingsproblemen zorgen. Het kan dan helpen om gebruik te maken van een aantal hulpmiddelen. Denk aan het gebruik van verduisterende gordijnen of rolluiken, een vast dagritme en slaaprituelen.

Langzaam wennen aan de zomertijd – Tips voor ouders

Mijn dochter is nu 7 jaar en mijn zoon is 4 jaar. Ze gaan dus beide naar school. Waar ik met de bedtijd vaak best soepel ben (ik mik altijd op zeven uur maar vaak wordt het toch half acht voor ze erin liggen), gaat onze wekker ’s morgens stipt om 7 uur. Toen ze nog kleiner waren liet ik ze net na het ingaan van de zomertijd altijd wat langer ‘uitslapen’. Maar dat zit er nu dus niet meer in, op de zondag na het verzetten van de klok na dan. Ik ben dus heel benieuwd hoe het zal gaan begin volgende week.

Bedtijd

Is jouw kind gevoelig voor het tijdsverschil dat de invoering van de zomertijd met zich meebrengt, dan kun je een aantal dagen van tevoren beginnen de bedtijd wat te verschuiven. Zo maak je de overgang wat minder abrupt. Begin bijvoorbeeld drie dagen voor het verzetten van de klok en leg je kind elke dag 15 minuten eerder in bed. Hem of haar meteen een uur eerder naar bed brengen heeft geen zin. De kans is groot dat het dan nog niet kan slapen en je er dus niets mee bereikt.

Verder kan het helpen te zorgen dat het (vroeger) donker is in de kamers. Doe de gordijnen dicht en een schemerlampje aan. Doe rustige spelletjes, lees een verhaaltje voor en hou je aan het slaapritueel zoals je kind dat gewend is.

Opstaan

Zorg er bij het opstaan juist voor dat de gordijnen helemaal open gaan. Lichamelijke activiteit kan ook helpen. Breng je kinderen bijvoorbeeld te voet of met de fiets naar school als je die mogelijkheid hebt.

O en natuurlijk is de overgang naar zomertijd niet alleen voor je kind even wennen maar ook voor jou. De eerste ochtenden zal je toch echt wat lastiger je bed uit komen dan normaal, omdat het ‘voelt’ alsof het nog veel te vroeg is. Probeer in dat geval ook steeds wat eerder naar bed te gaan en op die manier je ritme langzaam te verschuiven.

Ik ben heel benieuwd hoe het ons vergaat na komend weekend! Hebben jullie kinderen er vaak last van als de klok verzet wordt?

Afbeelding zomertijd is afkomstig van Shutterstock.

1 Comment

  • Reply Nicole Orriëns 20 maart 2018 at 10:53

    Hier hebben ze er vooral last van als ze een uur vroeger moeten opstaan in verband met school! Dat is de ochtend wel pittig.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.