OUDERSCHAP PSYCHE

Hoe belangrijk is ‘leren leren’?

19 december 2020

Na mijn studie communicatiewetenschappen heb ik nog een hbo-opleiding toegepaste psychologie gedaan. Omdat ik als richting onderwijs en ontwikkeling had gekozen vond ik een stageplek als studiebegeleider op een middelbare school. Uiteindelijk heb ik er ook nog in dienstverband gewerkt en in dat ruime jaar heb ik zo enorm veel geleerd. Hoe je wel en juist niet omgaat met pubers bijvoorbeeld. Maar ook hoe belangrijk het is dat kinderen leren hoe ze moeten leren. En daar wil ik in deze blog graag wat dieper op in gaan.

Ik kijk met een fijn gevoel terug op mijn hele schoolloopbaan. Na de basisschool ging ik naar een havo/vwo-brugklas en eenmaal daar vond mijn mentor dat ik door kon naar het atheneum. Ik was niet per se gebrand op dat vwo-diploma, maar wilde wel gaan voor het maximaal haalbare. Zoals ik dat eigenlijk ook met andere dingen in het leven heb. Ik was denk ik best een ‘brave’ en serieuze leerling. Ja ik spiekte echt weleens en ik heb ook heus weleens huiswerk overgeschreven, maar over het algemeen deed ik netjes wat er van me gevraagd werd en moest ik ook echt wel hard werken om voldoendes te halen. Het ging niet van een leien dakje, zegmaar.

Hard werken

Doordat de stof nooit in een keer bleef hangen of gewoon best ingewikkeld was, moest ik hard werken en echt leren. Dat heb ik mezelf aangeleerd denk ik, want ik kan me niet herinneren dat we hier veel begeleiding bij kregen. Toen ik een jaar of vijf geleden dus voor die groep pubers kwam te staan, ontdekte ik pas dat kunnen leren helemaal niet zo vanzelfsprekend is. En ook totaal niets te maken heeft met het niveau van een leerling. Ik stond immers voor allemaal havo- en vwo-leerlingen.

Waar het hem wel in zat? Zij hebben op de basisschool en de eerste jaren van de middelbare alles zo op hun sokken doorlopen, dat ze nooit geleerd hebben hoe je leert. Hoe je er dus voor zorgt dat stof blijft hangen en, belangrijker nog, je die stof kunt toepassen. En als dat dan in de latere klassen van de middelbare school van hen wordt gevraagd, komen ze in de problemen.

Studievaardigheden, leren plannen en bijles

Naast leren leren, dus een kind vaardigheden aanleren om de stof goed te bestuderen en te kunnen toepassen, leerden de kinderen ook plannen aan de hand van een speciale planner. Want ook dat gaat niet vanzelf maar is wel heel belangrijk om overzicht te houden over je huiswerk en alles goed te spreiden. Echt vakinhoudelijke begeleiding gaf ik niet, maar leerlingen konden zich wel aanmelden voor bijvoorbeeld een bijles Nederlands of een bijles Economie. Afhankelijk van het vak waar ze moeite mee hebben natuurlijk. Stof waar klassikaal snel doorheen wordt gegaan wordt dan nog eens herhaald en geoefend en dat is zo waardevol!

Ik heb het idee dat er tegenwoordig meer aandacht in het voortgezet onderwijs is voor het aanleren van studievaardigheden dan ‘vroeger’. En dat vind ik een goede zaak. Want eigenlijk begint alles daarmee. Het is de basis waarmee een kind zijn of haar toekomst tegemoet gaat.

Heb jij vroeger ‘leren leren’ of is het ook iets dat je vooral jezelf hebt aangeleerd?

Geen reacties

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.