MOEDERSCHAP

Hoe bereid ik mijn kind voor op de zomertijd?

20 maart 2018

De lente staat voor de deur. Heerlijk! Komend weekend wordt de klok verzet. Van wintertijd schakelen we over op zomertijd. Een overgang die lang niet in alle gezinnen soepel verloopt. Wat kun je doen om je kind voor te bereiden op dat uur tijdsverschil? Is het überhaupt mogelijk om hier als ouder invloed op uit te oefenen?

Wat is zomertijd?

Het laatste weekend van maart wordt de klok een uur vooruit gezet. Om 2:00 uur ’s nachts gaat de klok naar 3:00 uur. De tijd loopt daarmee een uur voor op de standaardtijd (ook wel wintertijd genoemd). De zomertijd is in Nederland in 1977 ingevoerd. Door in de zomer langer gebruik te kunnen maken van het zonlicht (de zon gaat immers een uur later onder) zou energie bespaard worden. Hoewel de meningen (en ook onderzoeksuitslagen) het hier niet over eens zijn, verzetten we de klok nog altijd twee keer per jaar. Eind maart dus een uur vooruit voor de zomertijd. In het laatste weekend van oktober een uur terug voor de wintertijd.

Slaapritme en de zomertijd

Ons slaapritme, en ook dat van onze kinderen, is afhankelijk van onze biologische klok. Wordt de klok verzet, dan blijft in principe je biologische klok tikken op de manier die het gewend was. Nu is de overgang winter- naar zomertijd of andersom, natuurlijk vrij abrupt. En dat kan voor aanpassingsproblemen zorgen. Het kan dan helpen om gebruik te maken van een aantal hulpmiddelen. Denk aan het gebruik van verduisterende gordijnen of rolluiken, een vast dagritme en slaaprituelen.

Langzaam wennen aan de zomertijd – Tips voor ouders

Onze dochter is nu ruim 4 jaar oud en tot nu toe hebben wij nog niet veel last gehad van het verzetten van de klok. Daar moet ik wel bij zeggen dat ze pas een paar maanden naar school gaat en tot voor kort dus altijd wat soepeler konden meebewegen met haar slaapritme. Het kan dus best zijn dat ze de dagen nadat de zomertijd in ging wat later wakker werd dan normaal en dat dat heel geleidelijk aan gelijkgetrokken werd met de zomertijd. Nu de wekker op een vast tijdstip gaat en ze er dan ook echt uit moet om op tijd op school te zijn, zou dat weleens anders kunnen zijn.

Is jouw kind gevoelig voor het tijdsverschil dat de invoering van de zomertijd met zich meebrengt, dan kun je een aantal dagen van tevoren beginnen de bedtijd wat te verschuiven. Zo maak je de overgang wat minder abrupt. Begin bijvoorbeeld drie dagen voor het verzetten van de klok en leg je kind elke dag 15 minuten eerder in bed. Je kind meteen een uur eerder in bed leggen heeft geen zin. De kans is groot dat het dan nog niet kan slapen en je er dus niets mee bereikt.

Verder kan het helpen te zorgen dat het (vroeger) donker is in de kamers. Doe de gordijnen dicht en een schemerlampje aan. Doe rustige spelletjes, lees een verhaaltje voor en hou je aan het slaapritueel zoals je kind dat gewend is.

Zorg er bij het opstaan juist voor dat de gordijnen helemaal open gaan. Lichamelijke activiteit kan ook helpen. Breng je kinderen bijvoorbeeld te voet of met de fiets naar school als je die mogelijkheid hebt.

Ik ben heel benieuwd hoe het ons vergaat na komend weekend! Hebben jullie kinderen er vaak last van als de klok verzet wordt?

Afbeelding zomertijd is afkomstig van Shutterstock.

Misschien vind je dit ook leuk:

1 Reactie

  • Reactie Nicole Orriëns 20 maart 2018 at 10:53

    Hier hebben ze er vooral last van als ze een uur vroeger moeten opstaan in verband met school! Dat is de ochtend wel pittig.
    Nicole Orriëns schreef: Hoe houd je je kleding zo lang mogelijk mooi?My Profile

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge

    Meer in MOEDERSCHAP
    shoplog next
    Spulletjes voor baby en kind: mijn favoriete merken

    Ben je zwanger of net moeder dan kom je op het punt dat je spulletjes moet aanschaffen die je nooit...

    Sluiten