OUDERSCHAP

Ons dagritme op schooldagen

19 januari 2018

Vandaag gaat Lise op de kop af twee maanden naar de basisschool. Oké, de kerstvakantie zat ertussen, maar ik kan nu toch wel zeggen dat we redelijk gewend zijn aan ons nieuwe ritme. Het leek me leuk eens te delen hoe een gemiddelde doordeweekse dag er hier qua ritme ongeveer uitziet nu onze oudste naar school gaat. Ik ben benieuwd of ons ritme een beetje vergelijkbaar is met dat van jullie.

7:15 de wekker gaat

Konden we eerst nog weleens even blijven liggen of uitgebreid snoozen, tegenwoordig gaat elke doordeweekse dag om 7:15 de wekker en moeten we om 7:30 toch echt wel opgestaan zijn.

Ik zorg meestal dat ik de avond van tevoren de kleding voor de kinderen (en liefst ook die van mezelf) al klaar leg zodat ik daar ’s ochtends niet meer over na hoef te denken. De broodtrommel staat al gevuld in de koelkast, dus die hoeft alleen nog maar het rugzakje in.

Als Quinn ook al wakker is gaan we met z’n allen naar beneden om te ontbijten. Maar het komt ook wel voor dat hij nog in bed ligt en ik boven nog wat aan het opruimen ben waardoor M en Lise met z’n tweetjes ontbijten. Direct daarna is het tandenpoetsen en gaat de jas aan.

8:15 Lise vertrekt naar school

Op de school van Lise mogen de kinderen vanaf 8:15 worden gebracht en start de les om 8:30. M probeert rond 8:10 de deur uit te zijn met haar. Het is ongeveer tien minuutjes fietsen, dus dan is ze ruim op tijd.

M is dus in principe degene die Lise naar school brengt, aangezien haar school op de route naar zijn werk ligt. Erg handig en zo begint hij dus ook elke dag lekker op tijd.

Op dinsdag en vrijdag breng ik Quinn om 9:00 naar de gastouder, zodat ik kan gaan studeren. De overige dagen zijn we met z’n tweetjes thuis. Als hij naar bed gaat voor een dutje heb ik tijd om wat in het huishouden te doen, aan mijn blog te werken, of te studeren. Net hoe het die dag uitkomt. Rond 12:00 is het tijd voor lunch.

12:30/14:15 Lise uit school halen

Op woensdag lunchen we meestal pas als we Lise uit school hebben gehaald om 12:30. Maar ik kwam er deze week achter dat dat niet zo heel praktisch is. We hebben namelijk beide al best veel honger rond 12:00. Even kijken hoe we dit in het vervolg gaan aanpakken dus. Ik vind het voor Lise eigenlijk ook niet zo gezellig als wij al geluncht hebben en zij moet nog…

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag is Lise om 14:15 uit. In principe halen Quinn en ik haar elke dag met de fiets op. Als hij bij de gastouder is haal ik eerst om 14:00 hem  op, om vervolgens door te fietsen naar de school van Lise. Een enkele keer is Quinn bij mijn ouders en gaat mijn vader Lise uit school halen. Als het echt slecht weer is pak ik de auto, maar het liefst ga ik lekker op de fiets.

Thuis uit school is het tijd voor thee en wat lekkers. Dat leek me wel een leuke traditie en dat doen we nu ook eigenlijk vrijwel elke dag. Quinn gaat vervolgens weer naar bed en dan ga ik of met Lise spelen of ik laat haar even wat kijken op tv. Meestal is ze best moe na een schooldag, dus dat mag dan wel even.

17:30 het eten is klaar!

Rond 17:00 begin ik met eten koken. Quinn is dan ook weer beneden en de kinderen spelen dan vaak even samen. Al zijn ze wel wat prikkelbaar meestal rond deze tijd door de vermoeidheid en honger. Met een beetje geluk is M om 17:30 thuis en kan hij meteen aanschuiven voor het avondeten.

Na het eten is het vaak nog heel even spelen, dan mogen de kinderen wat kijken op tv en krijgt Quinn nog een flesje melk. En dan is het tijd om naar boven te gaan…

19:00 naar bed

Meestal doen we dit samen en kleedt de een Lise om en de ander Quinn. Om de dag gaan ze in bad of onder de douche. Daarna is het tanden poetsen, een verhaaltje en lekker slapen. Ik schrijf hier trouwens wel 19:00, maar dat lukt (helaas) niet altijd. Soms omdat we toch net wat later hebben gegeten dan gepland, maar het komt ook voor dat we boven lang bezig zijn en het ongemerkt toch wat later is geworden. Op zich geen ramp, maar de volgende dag gaat de wekker toch echt weer om 7:15…

En dan… kan ik aan het werk, haha. Meestal werk ik ’s avonds aan mijn blog. Verder ga ik sowieso een à twee keer in de week een uurtje sporten en is er elke vrijdagavond repetitie met mijn koor. Zo, dat klinkt best druk hè? Is het ook wel! Meestal klap ik de laptop pas na elven dicht. Met M probeer ik wel één avond in de week echt vrij te houden om bijvoorbeeld samen serie te kijken of een film, maar dat valt niet altijd mee.

En nu ben ik benieuwd… lijkt ons dagritme op schooldagen een beetje op dat van jullie?

2 Comments

  • Reply Jennifer 19 januari 2018 at 09:48

    Het klinkt toch wel fijn, zo’n continurooster. Wij hebben nu twee scholen op het oog voor volgend jaar als M. ook 4 wordt: een met en een zonder continurooster. En we twijfelen heel erg wat het beste bij ons past qua school en qua schoolritme. Zo’n continurooster klinkt toch wel ideaal, want anders blijf je taxiën om de paar uur natuurlijk. Hoewel onze keuze daar waarschijnlijk uiteindelijk niet vanaf zal hangen, maar het weegt wel mee. Je dag zit al gauw vol, zeker als je nog een kind thuis hebt en je veel heen en weer moet voor je schoolgaande kind.

  • Reply Jeroen 1 februari 2018 at 17:43

    Hier loopt de wekker al af om 6u50 (op schooldagen als ik niet moet werken). Opstaan doen we zo’n 2 snoozebeurten van 10 minuten later. Dan doet de vriendin de dochter haar kleertjes aan enz. terwijl ik zorg voor de lunch en het ontbijt. Om 8u vertrekt de vriendin dan samen met de dochter naar school (deze start ook om 8u30). ’s Avonds (als ik thuis ben) haal ik de dochter op om 15u30 (einde schooldag) en doen we nog iets leuks. Als ik moet werken (dagshiften) blijft de dochter nog in de naschoolse opvang tot 17u45. Eten doen we tussen 18u30 en 19u, soms ook wat later. Bedtijd met een verhaaltje is gemiddeld tussen 20u30 en 21u. Bij nachtshiften breng en haal ik de dochter van school en start de werkdag van de vriendin een half uurtje vroeger.

  • Laat een antwoord achter aan Jeroen Cancel Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.