Niemand is ooit uitgeleerd, daar ben ik van overtuigd. Leren doe je niet alleen op school of tijdens je studie maar letterlijk overal. Het zijn juist de soft skills die je in heel veel werk- en privé-situaties gebruikt en die je door middel van training kunt verbeteren. Wat soft skills precies zijn ga ik je in deze blog uitleggen en ik heb ook een aantal handige tips hoe je in je eigen werkomgeving je soft skills kunt verbeteren.
Soft skills, wat zijn het?
Heel simpel gezegd zijn soft skills de vaardigheden die je nodig hebt om met andere mensen om te gaan. Dit kan zijn op de werkvloer, maar ook privé maak je gebruik van deze skills in je contact met anderen. Misschien denk je nu meteen aan duidelijk kunnen communiceren en goed kunnen luisteren. Dat zijn inderdaad voorbeelden van soft skills, maar er zijn er nog een heleboel meer. Het gaat er bijvoorbeeld ook over hoe je met je tijd omgaat, hoe je een conflict hanteert, een probleem oplost, hoe betrouwbaar en creatief je bent, of je meer een leider bent of meer een volger, etc.
Op de werkvloer laten jouw soft skills zien hoe je met jezelf, met collega’s en met je werk omgaat. De dingen die je op school en tijdens je studie leert, de zogenaamde ‘hard skills’ zijn samen met je ervaring natuurlijk heel belangrijk, maar voor een werkgever zijn het vaak de soft skills die het verschil maken. Des te meer reden om je er bewust van te zijn én om ze waar mogelijk te ontwikkelen en verbeteren. Maar ja, hoe doe je dat? Daar zijn een aantal manieren voor en die bespreek ik in onderstaande tips. Doe er je voordeel mee!
Met deze 5 tips verbeter jij je soft skills:
Van communiceren kun je leren – train je communicatieve vaardigheden
Communicatie vormt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, vaardigheid onder de soft skills. maar bijvoorbeeld ook het volgen van een training effectief communiceren kan je heel veel nuttige inzichten en handvatten geven om je communicatieve vaardigheden te verbeteren. Werk je als adviseur, dan kan een adviesvaardigheden training handig zijn om te leren hoe je sterke relaties opbouwt met een opdrachtgever en hoe je jezelf krachtig presenteert. Of je nu een training volgt of niet, deze vaardigheden leer je door veel te doen. Het draait dus simpelweg om veel communiceren. Dit omvat face-to-face communicatie, maar ook bijvoorbeeld communicatie via e-mail of spreken voor een groep. Hoe meer verschillende situaties je met regelmaat oefent, hoe uitgebreider je soft skills ontwikkelen.
Stel je open voor feedback
Een van de beste manieren om heel gericht aan je soft skills te werken is via feedback van anderen. Ik weet nog dat ik dat in het begin, toen ik werkte bij mijn allereerste baan, best lastig vond. Ik zag het altijd als een soort persoonlijke afkeuring als een collega of leidinggevende me feedback op mijn soft skills gaf. Inmiddels kan ik er gelukkig veel beter mee omgaan en zie ik het ook echt als manier om ze te verbeteren. Zeker als je al wat langer ergens werkt met dezelfde collega’s kun je blinde vlekken krijgen voor bepaalde verbeterpunten. Het is alleen maar fijn als anderen je daar dan op wijzen.
Investeer in positieve relaties
Hoe jij qua vaardigheden functioneert hangt nauw samen met hoe je in je vel zit, maar ook welke relatie je hebt met de mensen met en voor wie je werkt speelt een rol. Door in die relaties te investeren kun je een positieve band creëren die op elke betrokkene een positief effect heeft en die niet alleen jou als individu maar het team als geheel ten goede komt. Hoe je in positieve relaties met je collega’s investeert? Probeer met ze te connecten op persoonlijk niveau. Vraag bijvoorbeeld wat de weekendplannen zijn, toon interesse in de familie van je collega en in hobbies en interesses. Dit lijkt professioneel gezien misschien niet direct positieve gevolgen te hebben, maar dat heeft het zeker wel. Je leert de persoonlijkheid van je collega’s namelijk beter kennen en wat dit betekent voor hun werkethiek.
Leer van wat goed én fout gaat
In het hele proces van het ontwikkelen van je soft skills zul je merken dat er dingen goed gaan, maar je zal ook fouten maken. Het goede nieuws is dat je van beide kunt leren. Dit kan door het vragen van feedback aan de mensen met of voor wie je werkt, maar ook door zelf te reflecteren op je handelen en daar lessen uit te trekken. Door het een volgende keer op een andere manier te doen en daar weer het effect van te zien, zul je merken dat je steeds beter met anderen leert omgaan. Als je bijvoorbeeld samen met collega’s aan een groot project hebt gewerkt, neem dan de tijd om te evalueren hoe de samenwerking is verlopen en geef elkaar tops (over wat goed ging) en tips (over wat beter kan) zodat een volgend project nog soepeler en efficiënter verloopt.
Observeer hoe anderen iets aanpakken
Ik sluit af met een van de belangrijkste manieren om je eigen soft skills te verbeteren, namelijk door anderen om je heen te observeren. Iedereen heeft een eigen set hard en soft skills. Via observatie kun je veel van hen leren. Het kan bijvoorbeeld je leidinggevende zijn, maar ook collega’s of werknemers van andere afdelingen. Kijk hoe zij met anderen communiceren, taken afronden en welke soft skills zij beheersen waar jij nog aan moet werken en trek hier je eigen lessen uit. En natuurlijk kunnen zij andersom ook leren van jouw skills!
Geen reacties