LIFESTYLE

5 dingen waar je nú de tijd voor kunt nemen *

22 oktober 2020

Tijdens de eerste ‘lockdown’ pakten we massaal klusjes in huis aan en nieuwe hobby’s op. Daarna zag ons leven er weer een beetje uit als voorheen. Kinderen weer naar school, sportscholen, café’s en restaurants weer open, zelfs theater- en concertbezoek waren weer mogelijk. Helaas zijn we nu weer terug naar een gedeeltelijke lockdown. Niet leuk, maar wel de kans om verder te gaan met die klus die toch weer is blijven liggen, of gewoon wat orde op zaken te stellen in en om het huis. Hoe zit het bijvoorbeeld met je administratie en je financiën zoals je auto- en inboedelverzekering? Heb je je kledingkast en die van de kinderen nog vol liggen met zomerkleding die nog uitgezocht moet worden? Het weer is toch te slecht om buiten te gaan zitten met een glas wijn. Maak van de nood een deugd en stel orde op zaken. Ik hoop je te inspireren met de klusjes waar ik de komende tijd mee aan de slag ga.

Kleding uitzoeken en opruimen

Sinds de zomervakantie ten einde is zijn de weken hier zo druk dat ik nog helemaal niet ben toegekomen aan het uitruimen van onze kledingkasten. Ik heb wel nieuwe herfstkleding gekocht, voor Lise vooral want die was overal uitgegroeid, maar dat heb ik vervolgens gewoon op, tussen en naast de zomerkleding in haar kast gelegd. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Quinn. En over mijn garderobe zullen we het maar helemaal niet hebben. Mijn warme truien bijvoorbeeld, zitten nog in een krat op zolder, waardoor ik steeds een van mijn sweaters aantrek als ik het koud heb. Zomerhemdjes en rokjes liggen nog in stapels in mijn kast waardoor ik het overzicht totaal kwijt ben en ongeïnspireerde outfits samenstel. Hier is werk aan de winkel dus. Mijn plan? Alles eruit en alleen erin wat nog past, wat ik nog mooi vind en wat in het seizoen past. Met uitzondering van jurkjes, want die hangen allemaal en die hangen daar prima.

Kleding waar de kinderen uitgegroeid zijn bewaar ik gedeeltelijk voor een vriendin. De rest gaat naar de kledingbank. Mijn eigen kleding stuur ik altijd eerst langs mijn moeder die er dan soms nog wat uit haalt en daarna gaat ook dat naar de kledingbank. Nu ik dit zo schrijf realiseer ik me dat mijn schoenencollectie ook weleens een grondige opruimbeurt kan gebruiken. Zodra ik klaar ben met de kleding ga ik daarmee aan de slag. De kledingbank zamelt ook schoenen in, dus dan kan ik alles na afloop in één keer wegbrengen.

Administratie en financiën op orde brengen

Nog iets wat hier regelmatig blijft liggen is de administratie. Nee, ik laat geen belangrijke rekeningen liggen zonder ze te betalen, maar betaalde facturen, belangrijke papieren en andere post eindigt steevast op een stapel. Een stapel die, als ik er niks aan doe, groter en groter groeit. Ik moet nodig wat mappen gaan aanschaffen zodat ik alles op onderwerp kan opbergen. Wel zo handig als ik op een later moment iets terug moet zoeken. Alles netjes sorteren, in mappen doen en die mappen vervolgens op een logische plek (in mijn geval de zolder) opbergen. Dat geeft een opgeruimd gevoel, weet ik zeker!

Een ander puntje op mijn to do list zijn de financiën. Ik ben sinds ik hier woon veel bewuster gaan uitgeven. Een vast inkomen heb ik niet dus ik vond het best een beetje spannend hoe het zou gaan, maar tot op heden lukt het me prima om rond te komen. Wel wil ik nog eens goed kijken naar wat verzekeringen, zoals de autoverzekering. Een reisverzekering moet ik trouwens nog afsluiten. Sowieso is het verstandig verzekeringen, vooral als ze al langer lopen zoals bijvoorbeeld de opstalverzekering en inboedelverzekering, eens opnieuw tegen het licht te houden. Past de dekking nog? Door middel van vergelijken kom je er redelijk snel achter of je bij een andere maatschappij goedkoper uit bent. Het is misschien niet het leukste klusje, maar alle beetjes helpen en op jaarbasis kan het echt veel schelen. Mooi meegenomen, toch?

Spullen verkopen/weggeven/weggooien

Iedereen heeft wel een ruimte in huis waar van die spullen terechtkomen die je niet dagelijks gebruikt. Of die je nooit gebruikt. Over die laatste categorie heb ik het hier. Boeken, cd’s, dvd’s, kinderspeelgoed, noem maar op. Dit kan, afhankelijk van de hoeveelheid spullen die je hebt, een behoorlijke klus zijn. Verdeel het indien nodig in ‘etappes’ en zoek bijvoorbeeld hoek voor hoek uit. Bedenk bij alles wat je in handen krijgt of je het kunt verkopen, wilt weggeven of dat het weggegooid kan worden. Slim om hier bijvoorbeeld drie bakken voor te gebruiken zodat je meteen overzicht hebt en het niet weer op een onoverzichtelijke hoop terechtkomt. Maak foto’s van de dingen die je weg wilt geven en vraag familie/vrienden of ze er iets mee kunnen. Anders kun je het op een weggeef-hoek zetten op Facebook of naar de kringloop brengen. Van spullen die je wilt verkopen maak je ook foto’s voor advertenties op Marktplaats of Facebook en dingen die je weg wilt gooien kunnen linea recta in de vuilnisbak. De dingen die je wilt bewaren geef je een (logische) plek en je zult zien dat er opeens veel meer overzicht en ruimte ontstaat. Hoe fijn is dat?!

Welk(e) klusje(s) in huis wil jij gaan aanpakken de komende weken?

*Disclaimer

Geen reacties

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.