LIFESTYLE

15 ideeën voor een momentje me-time thuis *

29 april 2020
me-time thuis

Hoe hectisch gaat het er bij jullie thuis aan toe? Houden jullie je aan een strakke dagplanning of gaat het allemaal wat meer ‘met de flow’? Ik denk dat het allebei kan werken en je vooral moet kiezen voor de manier waar jij je het fijnst bij voelt. En de rest van je gezinsleden natuurlijk. Ik denk dat de meesten van ons minder tijd hebben voor zichzelf. Of minder tijd nemen, want met een beetje slim plannen is dat momentje me-time thuis echt niet onmogelijk. Ik zet 15 van dat soort fijne momentjes op een rij en geef je wat tips hoe je (meer) tijd voor jezelf kunt vrijmaken in deze toch wel hectische periode.

15 fijne momentjes voor jezelf

  1. Neem een ontspannende douche of een lekker warm bad – In de ochtend lukt me dit nooit omdat ik meteen in beslag word genomen door de kinderen en dan aan het werk wil. Maar als de kindjes ’s avonds in bed liggen vind ik het heerlijk om uitgebreid in bad te gaan. Maar ook van een snelle douche kan ik na een slopende dag echt opknappen.
  2. Zonder je af met een boek of tijdschrift – Zonder je, als dat lukt, eens even een kwartiertje af met een boek of tijdschrift. Je zult zien dat je daarna weer als herboren terugkomt. Ik weet niet hoe het kan, maar het werkt bij mij echt goed. Daarna heb ik dan weer extra energie voor een spelletje met de kinderen, een klusje in het huishouden of mijn werk.
  3. Werp je op als degene die de boodschappen doet – We blijven zoveel mogelijk thuis, maar ik vind het toch wel erg fijn om heel even de deur uit te moeten. Boodschappen doen is noodzakelijk en vind ik niet erg om te doen. Wel kies ik het liefst een moment dat het niet druk is in de supermarkt, zodat ik niet onnodig te dicht bij andere mensen hoef te komen. Maar even ervaren dat er buiten je eigen huis ook nog een wereld bestaat, is best fijn.
  4. Ga de natuur in – Het boodschappen is dan misschien iets dat móet gebeuren, je mag ook best de deur uit zonder een specifiek doel. Gewoon voor een rondje lopen (of rennen) in de buitenlucht. Ik wandel graag en ben bij gebrek aan sportschool vorige week begonnen met de Start to Run hardlooptrianingen van Evy Gruyaert. Ik merk dat het zowel voor mijn fysieke als mentale toestand belangrijk is dat ik in beweging blijf.
  5. Schenk een wijntje (of biertje, glaasje fris of kopje thee) in voor jezelfHet hoeft niet altijd iets uitgebreids te zijn. Jezelf verwennen met je favoriete thee, een lekkere cappuccino of dat welverdiende wijntje aan het eind van de dag. Ook dat is me-time. Tip: schenk ook meteen iets in voor je huisgeno(o)t(en). Vinden ze leuk.
  6. Neem een frisse neus en geniet van mooi weer in je eigen achtertuin – We hebben dikke mazzel dat het lente is en dan we ook nog eens getrakteerd worden op mooi weer. Heb je de hele ochtend binnen zitten werken/spelen/poetsen, dan is het zo fijn om naar buiten te gaan voor een lunch. Of om in de middag je kopje koffie op te drinken in de tuin in plaats van aan de eettafel. Wij hebben zo’n fijne loungeset van wicker in de tuin met heerlijk zachte kussens waar ik graag in wegduik.
  7. Ontdek een nieuwe serie of een goede film – Dit is natuurlijk bij uitstek het moment om die nieuwe serie een kans te geven of een mooie film op te zetten. Misschien niet ideaal voor overdag, maar in de avonduren heb je daar vast meer dan genoeg tijd voor.
  8. Geef je nagels een kleurtje – Ik weet dat we de deur nauwelijks uit gaan en het daardoor misschien wat nutteloos lijkt om je op te maken of mooi te maken. Toch helpt dat mij echt om me beter in mijn vel te voelen. Mooi gelakte teennagels in je sandalen of slippers maken zo’n enorm verschil, ook al zien je voeten voorlopig alleen het park om de hoek en de supermarkt.
  9. Neem je geldzaken onder de loep – Ik snap dat dit niet het eerste is waar je aan denkt wanneer ik het heb over ‘me-time’. Maar feit is ook dat velen van ons (veel) minder te besteden hebben door dit hele gedoe. Daarom is dit het uitgelezen moment om je geldzaken eens op een rij zetten en te kijken waar je de nodige euro’s kunt besparen. Ik schreef een ebook over besparen met handige tips en stappenplannen.
  10. Ga thuis sporten – Alle sportscholen zijn dicht en ook op de sportclub ben je voorlopig niet welkom. Misschien eet (of snoep) je er net als ik niet minder om. Dan is het tijd om in beweging te komen. Ik schreef al over hardlopen of wandelen in het park. Maar je kunt ook de fiets pakken en lekker wat kilometers maken. Wie het liefst lekker binnen blijft vindt op internet genoeg workouts voor thuis. Mijn favoriete groepsles XCO doe ik sinds een paar maanden gewoon vanuit huis en ik ga binnenkort ook eens wat buikspieroefeningen doen. Een goede combi met het hardlopen lijkt mij!
  11. Ruim op, gooi weg en maak schoon – Kinkt niet echt als lekkere me-time dit hè? En toch zijn er mensen die het heerlijk ontspannend vinden om op te ruimen, oude spullen weg te geven of gooien en de boel weer lekker fris en schoon te maken. Ik moet eerlijk bekennen dat deze niet bovenaan mijn lijstje staat met dingen die ik graag doe als ik even een moment voor mezelf heb, maar ik weet wel dat ik tot die groep mensen behoor die áls ze er eenmaal aan beginnen, er enorm veel energie van krijgen en een super voldaan gevoel als het eenmaal gebeurd is. Misschien toch wel het overwaard dus, deze 🙂
  12. Neem eens de tijd om wat uitgebreider te koken of bak iets lekkers voor bij de koffie/thee – Ik stond laatst in de snackbar en vroeg daar of ze het minder druk hadden dan voor de crisis. ‘Jazeker’, zei de eigenares, ‘want mensen hebben veel meer tijd om zelf te koken’. En dat snap ik wel. Waar je eerst vanuit je werk snel naar huis racete en om zeven uur weer bij de sportclub van je kind moest zijn, is er nu veel minder gehaast omdat al die verplichtingen zijn weggevallen. Misschien is dit dus wel een mooi moment om een nieuw recept uit te proberen, of om lekker met je kind te gaan bakken. Een leuke, ontspannende en leerzame activiteit en ook nog met iets lekkers als resultaat.
  13. Neem de tuin onder handen – Is de tuin het stukje van je huis waar je normaal gesproken nooit aan toe komt, dan is dit het moment om je handen eens lekker vies te maken (je hebt er ook speciale handschoenen voor trouwens). Nu je als het goed is ook extra tijd doorbrengt in je tuin, heb je er meteen dubbel profijt van. Tuinieren werkt ontspannend én jij kunt na afloop genieten van een extra mooie tuin.
  14. Pak een oude hobby op of zoek een nieuwe – Heb je na de 13 voorgaande ideeën nog geen inspiratie genoeg, dan is het misschien leuk om een oude hobby op te pakken. Zo ben ik ooit begonnen met haken, maar zou ik nu echt niet meer weten hoe het moet. Kleuren vind ik ook altijd best een fijne bezigheid. En wat nieuwe hobby’s betreft zou ik bijvoorbeeld best een nieuwe taal willen leren. Volgens mij heb je daar tegenwoordig hele leuke en laagdrempelige apps voor.
  15. Maak een (leg)puzzel – Deze laatste is een gouden tip hoor! Lise vindt legpuzzels heel leuk en ik blijk er ook prima een hele tijd mee bezig te kunnen zijn. De puzzels die we thuis hadden liggen vonden we alleen niet zo leuk (meer). Nu hebben we van mijn tante twee hele leuke puzzels te leen. Zo’n puzzel van 950 stukjes ligt dan een paar weken op onze salontafel en als iemand zin heeft om er even wat stukjes aan te leggen dan kan dat. Ideaal als je even 5 minuten pauze neemt van je werk of als je kleuter zich verveelt. Ik zie Lise er uit zichzelf meerdere malen per dag naartoe gaan om even wat te puzzelen.

Nog een paar tips voor het plannen van je me-time thuis

Me-time kun je het beste inplannen, anders komt het er niet van. Als je eerst iets doet dat moet gebeuren, dan kun je daarna extra genieten van dat momentje voor jezelf. Heb je net als ik kleine kinderen in huis dan is het best lastig om in alle rust even een boek te kunnen lezen of je nagels te lakken. Ik vind dat je het jezelf niet onnodig moeilijk hoeft te maken en dus de tv of tablet best eens mag inzetten als ‘oppas’. Kinderen blij, jij blij en daarna kunnen jullie weer verder met school/werk/spelen/huishouden. Wat ook kan helpen is er een win-win-situatie van maken. Zijn je kids bijvoorbeeld nog niet buiten geweest en heb jij zin om even met je boek in de tuin te gaan zitten, zeg dan dat het buitenspeeltijd is en dat mama er wel bij komt zitten maar dat ze zelf moeten spelen. Ik weet uit ervaring dat dat niet altijd werkt, maar het gaat hier gelukkig steeds beter!

Pak jij bewust je momentjes me-time thuis? En zo ja, hoe vul je die dan het liefst in?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.