GEZONDHEID

Beter slapen doe je zo *

13 juni 2019
slapende vrouw

Om goed te kunnen functioneren hebben we een aantal uur slaap per etmaal nodig. Goed en voldoende slapen is dus belangrijk. Om de dag door te komen, maar ook om dingen te verwerken, je te kunnen concentreren en voor broodnodige energie. Maar hoe doe je dat, goed slapen? En wat kun je doen en wat misschien beter laten, om je nachtrust te verbeteren?

Je matras is het begin

Onderzoek heeft aangetoond dat de prijs van een nieuw matras niets zegt over de kwaliteit. Je kunt dus ook een goedkoop matras kopen dat hartstikke goed is. Duurdere matrassen zijn vaak gevuld met materialen die duurder zijn. Een goedkoop matras is misschien minder slijtvast, maar kan dus evengoed zorgen voor goede nachtrust. En daar gaat het uiteindelijk om. Vooral als je wat minder te besteden hebt, kun je prima slapen op een goedkoop matras!

Ritme is alles

Om goed te kunnen slapen, is het verstandig om een ritme op te bouwen. Elke dag ongeveer op dezelfde tijd naar bed en ongeveer op dezelfde tijd weer opstaan. Dat doen we niet altijd. Vooral in het weekend maken we het weleens later of blijven we wat langer liggen. Met kleine kinderen die (nog) niet altijd doorslapen kan het vasthouden van een goed slaapritme ook een uitdaging zijn. Probeer elke dag een soort ritueel in te bouwen. Zo weet je lijf dat het toe is aan slapen en val je sneller in slaap. Werk je onregelmatig of reis je veel en lukt het je niet goed een ritme in te bouwen? Misschien bieden voedingssupplementen dan soelaas. Het is in elk geval de moeite waard je erin te verdiepen.

Voor het slapen gaan

Een aantal dingen kun je beter laten, zo vlak voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld tot ’s avonds laat sporten, koffie drinken of alcohol nuttigen. Van sporten krijg je energie en van cafeïne kwik je helemaal op. Niet bepaald wat je nodig hebt als je goed wilt slapen. Drink je graag een wijntje voor het slapen gaan? Hou het dan bij één. Van veel alcohol slaap je onrustiger en minder diep. En dat is niet wat we bedoelen met goed slapen!

Beter slapen door voedingssupplementen

Sommige voedingssupplementen kunnen ook helpen om ’s nachts beter te slapen. Denk aan bijvoorbeeld kamille(thee), valeriaan of melatonine. Een ander middel wat lekker voor een rustige slaap zorgt is CBD olie. Gewoon alle genoemde middelen zijn bij een drogist verkrijgbaar. Maar slaap je zonder hulpmiddelen goed? Dan is dat natuurlijk altijd beter.

Hoe zorg jij dat je aan voldoende slaap toe komt?

*Disclaimer

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.