GEZONDHEID

In shape blijven: ook thuis *

15 maart 2024

Meer dan de helft van de volwassenen voldoet niet aan de beweegrichtlijnen van 150 minuten matig intensieve inspanning per week. In de oertijd was in beweging blijven de enige mogelijkheid om te overleven. Je moest op pad om voedsel en water te vinden of om te vluchten voor gevaar. De noodzaak voor bewegen is er tegenwoordig een stuk minder. De boodschappen laat je thuis bezorgen, het water komt uit de kraan en die wilde beesten zie je alleen in de dierentuin. Veel mensen zitten de hele dag achter hun bureau en ’s avonds op de bank. Wil jij in shape blijven? Dit kan ook thuis!

De voordelen van sporten en bewegen

De kans op gezondheidsklachten neemt af als je voldoende sport en beweegt. Het verbetert niet alleen je motoriek, je raakt ook meteen wat van die overtollige kilo’s kwijt. Daarnaast is sporten goed voor je mentale gezondheid, omdat het stress vermindert. Bovendien neemt het risico op chronische ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten, af.

Waarom sporten we niet?

De genoemde gezondheidsvoordelen van sporten ken je vaak wel. Waarom ga je niet aan de slag? De mens is van nature lui. Als er geen gevaar dreigt, verspillen we ook geen onnodige energie. Zo hou je energie over om wel in beweging te komen als er een gevaarlijke situatie ontstaat. Als het koud is en het regent blijf je liever op de bank zitten, dan dat je naar buiten gaat. Je kunt wel leukere dingen bedenken dan te gaan sporten. Hoe kan je jezelf toch motiveren om in beweging te komen?

Thuis kleine stappen zetten

Het is belangrijk om haalbare en realistische doelen te stellen. Je hoeft niet meteen te trainen voor een marathon. Sta thuis elk uur even op en doe een paar jumping jacks of een aantal squats. Ook oefeningen op een fitnessbal zijn ideaal voor thuis. Leg de bal naast je bureau als je thuiswerkt, zodat de stap kleiner wordt om deze ook daadwerkelijk te gebruiken. Ook dumbells zijn ideaal voor thuis. Daarnaast kan je een stoelfiets bij je bureau plaatsen. Zo trap je tijdens je digitale vergadering ongemerkt heel wat kilometers weg. Wil je wel even een frisse neus halen? Combineer je telefonische overleg met een collega met een wandeling. Door iedere dag kleine stappen te zetten wordt het vanzelf steeds makkelijker om te bewegen en gaat het onderdeel uitmaken van je routine. Je zult merken dat je fitter wordt en dat is een extra motivatie.

Beloon jezelf

Na een lange dag werken waarbij je bovendien ook nog gesport hebt, mag je jezelf verwennen. Eet niet meteen kilo’s chocolade, maar kies voor een gezonde snack. Ook een warm bad met je favoriete badolie is pure verwennerij. Heb je last van spierpijn? Een massagetool doet wonderen. Het helpt je spieren te ontspannen en vermindert stress en pijn. Kom vandaag nog in beweging!

*Disclaimer

Geen reacties

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.