GEZONDHEID

Hoe ik al vier maanden op gewicht blijf

22 december 2017

In de eerste helft van dit jaar, zo’n beetje vanaf eind maart, heb ik jullie deelgenoot gemaakt van mijn afvalproces met Weight Watchers. In de zomer bereikte ik vlak voor onze vakantie mijn streefgewicht en later het felbegeerde Lifetime Membership. Maar… de grootste uitdaging moest nog komen. Want eenmaal op gewicht is stabiel blijven misschien nog wel moeilijker dan afvallen. Hoe lukt het mij (tot nu toe) om op gewicht te blijven?

Het tellen loslaten

Toen ik bezig was met Weight Watchers heb ik altijd trouw punten geteld. Het gaf me een houvast en ik was er snel aan gewend. Ik voerde alles in op de app en zag gelijk hoeveel punten ik die dag nog te verdelen had. Natuurlijk liet ik de teugels weleens vieren, maar gelukkig kon ik de draad daarna altijd weer goed oppakken.

Ik werd Lifetime Member en moest afscheid nemen van mijn geliefde app. Oke, dat móest niet, maar als je de app wil behouden blijf je daar wel voor betalen, terwijl de cursus als je LTM bent gratis is. Ik wilde het dus eerst eens zonder de app gaan proberen. Ik had inmiddels de nodige ervaring opgedaan en uiteindelijk zou ik het toch ook gewoon zelf moeten kunnen, was mijn redenering.

Vier maanden op gewicht

Het feit dat ik nu ruim vier maanden zonder tellen heb ‘overleefd’ en de weegschaal nog altijd ongeveer datzelfde cijfer (zelfs iets eronder!) aangeeft, maakt wel duidelijk dat het me prima afgaat zo zonder die app en de wekelijkse steun van mijn coach. Ik ga namelijk ook niet meer wekelijks naar de cursus en moet eerlijk bekennen dat de laatste keer dat ik er was alweer een behoorlijke tijd terug is.

Portiegrootte

Door Weight Watchers ontdekte ik dat ik zowel moest werken aan wat ik at, maar vooral ook hoeveel. Gewend als ik was om mijn bord eerst vol pasta te scheppen en er dan wat saus overheen te doen realiseerde ik me niet dat minder pasta en meer groenten ook verzadiging en voldoening genoeg geeft (en op den duur een kleinere kledingmaat).

En zo zijn er meer voorbeelden. At ik eerst met gemak een halve of een hele zak chips weg, nu probeer ik het toch echt bij één hooguit twee bakjes te houden. Frisdrank drink ik niet, op af en toe een Cola Zero na en vruchtensappen heb ik definitief uit mijn dieet geschrapt. Ik smeer geen dikke laag boter meer op mijn brood, maar een dun laagje en er hoeft ook echt geen berg hagelslag op. Het lijken kleine aanpassingen, maar allemaal samen maken ze voor mij blijkbaar het verschil.

Genieten, maar met mate

Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat ik alweer vier ruim maanden verder ben sinds ik mijn streefgewicht bereikte. Het maakt me best trots dat ik er al een derde van een jaar in slaag mijn gewicht stabiel te houden. Want eerlijk gezegd had ik best twijfels of me dat wel zou gaan lukken. Ik durfde in het begin zelfs niet zo goed kleding te kopen in een kleine maat, omdat ik bang was dat ik toch wel weer zou teruggaan naar mijn oude figuur.

maatje kleiner

Niet dus. Ik heb al een aantal dingen genoemd die ik, bewust of onbewust, toepas. Maar ik denk dat de belangrijkste toch wel is dat ik mezelf niets ontzeg. Het enige dat ik anders doe is dat ik er minder van eet dan voorheen. En ja, dat kost me nog regelmatig genoeg een flinke portie wilskracht. Want hoe verleidelijk is het om die chips maar door te blijven eten, of na dat ene stuk chocolade toch nog een stukje te nemen? Gelukkig kan ik mezelf dan meestal wel tot de orde roepen. Ik denk dan aan wat ik bereikt heb en hoe zonde het zou zijn als ik weer terug zou gaan naar mijn oude ik. En dat is in vrijwel alle gevallen genoeg om de remmen niet compleet los te gooien.

Sport en beweging

Het gaat vaker over wat wel en niet eten en hoeveel, maar beweging is natuurlijk minstens zo belangrijk. En dat helpt mij ook om me lekker en fit te blijven voelen. Ik haal de laatste tijd weer erg veel voldoening uit mijn lesjes in de sportschool. Meestal een, soms twee keer per week. Naast XCO heb ik me de afgelopen weken ook weer eens aan Bodypump gewaagd. En ik ben nog steeds van plan om richting het voorjaar het hardlopen weer eens rustig op te gaan pakken.

Naast sporten heb ik in elk geval de afgelopen maand sowieso best veel extra bewogen. En daar mag ik mijn dochter voor bedanken. Want sinds Lise naar school gaat, haal ik haar in principe elke dag op. Samen met Quinn op de fiets, mits het niet heel hard regent. En soms ben ik die dag ’s ochtends al met hem op pad geweest voor boodschappen of een rondje stad. Dat wil natuurlijk wel qua beweging.

Omarm een slechte dag

Een laatste tip die ik je wil meegeven is te accepteren als het een keer niet wil. Zelfs als het voor je gevoel compleet mislukt lijkt. Ik heb ook weleens mijn (hormonale) dipjes waarin ik het liefst onder een dekentje kruip met een mega chocoladereep en drie zakken chips om me heen. Of als ik uit eten ben en gewoon het lekkerste heb gekozen (want dat moet ook kunnen!) en daarna tóch nog zwicht voor een toetje. Dan ga ik me dus achteraf niet rot zitten voelen over mijn ‘zwakke’ gedrag, maar accepteer ik de keuze die ik maakte, geniet na en ga ik de volgende dag weer gewoon verder met de levensstijl zoals ik me die heb aangeleerd. Want zolang die uitspattingen momentopnames blijven en het gezonde leven overheerst ben je gewoon prima bezig! Het laatste wat je wil is in een vicieuze cirkel belanden van over de schreef gaan, je daar rot over voelen en in reactie daarop nog meer over de schreef gaan.

Ik ben van plan de komende vier maanden lekker door te gaan met hoe ik nu bezig ben. Misschien dat ik tegen die tijd weer eens een update schrijf over hoe het dan gaat.

Wat is jouw beste tip om op gewicht te blijven of je gezonde mindset vast te houden?

Misschien vind je dit ook leuk:

12 Reacties

  • Reactie Vlijtig Liesje 22 december 2017 at 11:11

    Voor mij is dat dagelijks hardlopen in combinatie met wandelen. En natuurlijk niet teveel snoepen. Supergoed dat je het gewicht op peil weet te houden!

  • Reactie Janske 22 december 2017 at 12:37

    Wat fijn dat het zo goed gaat Monique, dat heeft mij goede hoop voor de toekomst ❤️

  • Reactie Lieke van Veen 22 december 2017 at 13:25

    Je bent echt super goed bezig! Dat blauwe jurkje staat je heel erg leuk.

  • Reactie Essma 22 december 2017 at 13:43

    Heel goed hoor! Ik ben bezig met de weight watchers en het gaat momenteel best goed. Sinds het programma vernieuwd is en je eigenlijk best veel mag eten zonder dat in de app te voeren, lijkt dit voor mij goed te werken. Ben benieuwd hoe het gaat als ik het ook zonder app moet doen!

  • Reactie Stephanie 24 december 2017 at 12:01

    Wat zie je er goed uit! Lijkt me best lastig om op gewicht te blijven, omdat je minder bezig bent met een doel bereiken. Echt knap dat dat zo goed gaat.

  • Reactie Vlijtig Liesje 24 december 2017 at 14:06

    Mijn beste tip om op gewicht te blijven is dagelijks hardlopen en daarnaast geen lekkere dingen in huis halen. Want dan kan ik er niet afblijven.

  • Reactie Tania 24 december 2017 at 14:46

    Wat goed dat je op je gewicht kan blijven. Ik zou ook dringend wat kilootjes moeten afvalleb

  • Reactie MamaMinke 24 december 2017 at 15:05

    Wat goed zeg! Ik ben nog opzoek naar hoe ik het beste kan afvallen. Geen tips om op gewicht te blijven dus haha.

  • Reactie Susan 24 december 2017 at 18:38

    Supergoed! Het afvallen zelf is nog wel te doen maar het dan ook volhouden is een tweede. Ben bezig met een after-baby-plan om zo snel mogelijk weer op mijn oude gewicht te komen en m’n spiermassa weer terug te krijgen.

  • Reactie Laura Martens 24 december 2017 at 20:45

    Wat fijn om jouw verhaal te horen. Ik zit ook op hetzelfde gewicht, maar wil juist wel iets kwijt nu. Goede tips!

  • Reactie Natalie 24 december 2017 at 21:40

    Goed bezig! Ik hoor van veel mensen dat WW echt goed werkt, misschien moet ik er ook eens mee beginnen, het lukt me zo zonder moeilijk om vol te houden!

  • Reactie Silkeblogs 24 december 2017 at 22:57

    Heel leuk om te lezen, Je bent goed bezig!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.