GEZONDHEID

Coronakilo’s kwijtraken? – 5 handige tips

1 mei 2020
coronakilo's kwijtraken

Sportscholen en sportclubs zijn inmiddels zo’n anderhalve maand dicht. Met de voorraadkast op loopafstand en zonder de fietsritjes naar school en de opvang liggen overtollige coronakilo’s op de loer. Niet heel fijn met het bikini-seizoen voor de deur. Ondanks dat ik niet het gevoel heb dat ik alle controle ben verloren, moet ik toegeven dat ik het wel merk. Op de weegschaal is er ‘maar’ één kilo bij gekomen, maar toch merk ik dat mijn lichaam wat is veranderd. En niet in positieve zin. Hoog tijd om nu echt in actie te komen. Ervaar jij hetzelfde of wil je gewoon zorgen dat je fit blijft? Ik heb vijf handige tips voor wie overtollige coronakilo’s wil kwijtraken of voorkomen.

Coronakilo’s kwijtraken? 5 tips

Blijf in beweging

Het lijkt misschien een open deur, maar omdat je sportritme is veranderd (of misschien wel compleet stil is komen te liggen) is het heel belangrijk dat je wel in beweging blijft. Thuis sporten kan een optie zijn, maar een stevige wandeling of fietstocht maken kan natuurlijk ook. Misschien heb je wat meer tijd voor dingen en kun je de auto vaker laten staan? Ik deed al zoveel mogelijk op de fiets, dus doe dat nu ook. Daarnaast heb ik na zeven jaar het hardlopen weer opgepakt. Dan ben ik én een klein half uurtje in beweging én ik kan even mijn hoofd leegmaken.

Drink voldoende

Men zegt wel dat je meer zin krijgt om te snacken als je dorst hebt. Misschien zit hem daar een deel van mijn probleem 😉 Het is heel belangrijk om gedurende de dag voldoende water te drinken. Dit kun je nog aanvullen met koffie/thee of een enkele keer een (light) frisdrank als je daarvan houdt. Maar de basis is dus het beste gewoon water. Zo’n twee liter per dag. Mij helpt het altijd om een fles(je) water op mijn bureau te zetten. Zo kan ik precies bijhouden hoeveel water ik al heb gedronken en hoeveel ik die dag nog ‘moet’. Voldoende water drinken is trouwens ook heel belangrijk voor de conditie van je huid en haar. Ook niet onbelangrijk!

Doe bewust boodschappen

Ik merk dat, nu we allemaal meer thuis zijn, eten en drinken veel sneller op gaat dan normaal. Het is dus noodzakelijk om wat meer in huis te halen dan normaal. Probeer het alleen wel bij de ‘normale’ producten te houden en koop niet allerlei snoep en koek extra. Ik vind het altijd fijn om een boodschappenlijst te maken aan de hand van een weekmenu. Dan heb je in elk geval voor alle maaltijden alle benodigdheden al op de lijst staan en hoef je dat alleen nog aan te vullen met dingen die je voor ontbijt, lunch en tussendoortjes nodig hebt.

Plan maaltijden en tussendoortjes

Ben je thuis aan het werk dan is het verleidelijk om zo nu en dan de keuken of voorraadkast in te duiken voor wat lekkers. Je zit waarschijnlijk ook minder vast aan strikte eetmomenten dan normaal en ook dat draagt eraan bij dat de kans dat je ongepland gaat snacken groter wordt. De oplossing is simpel: probeer de drie grote eetmomenten (ontbijt, lunch en avondeten) toch op een min of meer standaard tijdstip te plannen. Afhankelijk van hoeveel momenten voor een tussendoortje je gewend bent (ik neem er meestal één in de middag en eentje als de kinderen ’s avonds in bed liggen), plan je die ook in. Je kunt die tussendoortjes zelfs alvast klaarleggen. Dat geeft je houvast en verkleint ook weer de kans dat je onbedoeld gaat lopen snaaien.

Beloon jezelf niet met eten

De mensen in de zorg en de andere cruciale beroepen werken zich uit de naad, maar ik denk dat iedereen op zijn of haar manier momenteel met uitdagingen te maken heeft. Als je weer een dag vol ballen hooghouden achter de rug hebt, is het verleidelijk om iets lekkers te nemen om jezelf te belonen. En dat is prima, maar als je coronakilo’s wilt kwijtraken of voorkomen is het wel belangrijk dit binnen de perken te houden. Zo houd ik sinds deze ‘quarantaine’ is begonnen elke vrijdagmiddag een borrel met mijn vriendinnen waarbij er wijntjes en hapjes op tafel komen. Echt genieten vind ik dat! Maar op andere dagen beloon ik mezelf bijvoorbeeld met een lekker warm bad, of duik ik onder een dekentje op de bank met mijn favoriete boek of serie. Een lekker muziekje opzetten gedurende de dag kan me ook heel blij maken.

Hoe gaat het met jou? Zit je nog lekker in je vel of zou je het liefst wat coronakilo’s kwijtraken?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.