GEZONDHEID

7 x wat mij helpt om me na de feestdagen lekker in mijn vel te voelen

1 januari 2020

Gelukkig nieuwjaar! Hopelijk heb je een gezellige jaarwisseling had en ben je net als ik vanmorgen met een fris gevoel opgestaan. Het jaar 2020 is aangebroken en zoals altijd aan de start van een nieuw jaar voelt dat voor mij als een fris, nieuw begin. Een beetje vergelijkbaar met het gevoel wanneer je je huis opnieuw hebt ingericht en daar helemaal blij mee bent. De afgelopen weken waren heerlijk gezellig en knus, met kerst en de dagen van kerst tot aan oud en nieuw. Met ook iets teveel lekker eten en even wat minder beweging. En dat voel ik toch wel. Tijd om weer terug te gaan naar mijn gezonde leefstijl. Deze zeven dingen helpen mij om me zo snel mogelijk weer energiek en lekker in mijn vel te voelen.

1. De buitenlucht in gaan

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb de feestdagen toch vooral binnenshuis doorgebracht. Heerlijk hoor en ik verveelde me absoluut niet, maar ik merk dat ik toch wat gezonde buitenlucht gemist heb. En dus ga ik er in het nieuwe jaar lekker op uit. Of dat nu een fietstochtje naar de supermarkt is of een wandeling met de kinderen door het park. Binnenkort wil ik met mijn moeder ook weer wat langere wandelingen gaan maken, want het is veel te lang geleden dat we dat gedaan hebben en ik mis het wel. Maar buitenlucht opsnuiven is sowieso fijn en belangrijk, dus daar ga ik vandaag nog mee beginnen.

2. Sporten oppakken

De kerstdagen en Oudejaarsavond vielen allemaal op of rond mijn normale sportavonden. De dagen daar omheen waren ook anders dan anders, waardoor het straks bijna drie weken geleden is dat ik naar mijn vaste groepslessen in de sportschool ben geweest. En dat merk ik! Niet alleen omdat ik het sporten mis, maar ik merk ook dat mijn lijf gewend is om zich twee keer een uur in de week in het zweet te werken en dat is nu dus al een paar weken niet gebeurd. Als het goed is kan ik morgenavond weer een lesje meepakken en vanaf volgende week hoop ik mijn vaste sportschema weer op te pakken. Ik kijk ernaar uit (alleen niet zo naar de drukte in de sportschool zo aan het begin van het jaar)!

3. Weer normaal gaan koken

Lekker eten en drinken hoort erbij met de feestdagen. Ik neem dan ook eigenlijk gewoon waar ik zin in heb, zonder te overdrijven. Maar na twee weken heel veel lekkers en wat minder groente en fruit dan normaal, ben ik eigenlijk wel weer toe aan een normale voedzame maaltijd. Water drinken moet ik ook echt weer oppakken want daar heb ik, zeker in de winter, best wat moeite mee. Dus ik ben vastbesloten weer met gezonde weekmenu’s aan de slag te gaan. Gezonder eten en voldoende water drinken helpt ook echt om me weer fit en lekker in mijn vel te voelen.

4. Op tijd naar bed

Tja, mijn eeuwige aandachtspunt blijft voldoende slaap en vooral op tijd naar bed gaan. Ik ben er gewoon niet goed in. Vaak leef ik halverwege de avond op en denk ik rond elf uur aan alles behalve slapen. Maar doe ik het een keer wel, dan merk ik echt wel dat het me goed doet om eens wat langer en vooral meer op tijd te gaan slapen. Dus, nieuw voornemen: om elf uur naar boven!

5. Even geen/minder alcohol

Een wijntje hier, een biertje daar, om maar te zwijgen over de heerlijke champagne gisteravond tijdens oud en nieuw. Ik heb het niet nodig om het gezellig te hebben, maar alcohol hoort er op de een of andere manier voor mij toch een beetje bij op dagen als deze. En dat is niet erg, als je de balans maar weet te houden. Toch? Neemt niet weg dat er niets mis is met wat minder alcohol nuttigen in januari. Als we dan toch gezond bezig zijn… Ik ga niet voor ‘Dry January’ waarbij je letterlijk de hele maand droog staat, maar eigenlijk weer gewoon naar mijn normale ritme met zo af en toe in het weekend een glaasje. Helemaal prima!

6. Mezelf extra goed verzorgen

Ik ben gisteren bij DM gaan shoppen en heb daar wat heerlijke verzorgingsspulletjes gekocht om mezelf mee in de watten te leggen. Mijn haar heeft in de krul gezeten, mijn gezicht heeft wat meer make-up moeten verdragen dan normaal en door de drukte rondom de feestdagen heb ik ook nauwelijks de tijd genomen om rustig in bad te gaan of een gezichts- of haarmaskertje te nemen. Dat ga ik in januari dus maar eens flink inhalen! Ik weet zeker dat ik me na zo’n uitgebreide badkamersessie weer als herboren voel. Me in een van mijn favoriete outfits hijsen helpt trouwens ook meteen om me beter in mijn vel te voelen.

7. Opruimen en schoonmaken

Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd, right? Zo werkt het bij mij in ieder geval wel. En hoe gezellig ik alle kerstdeoratie en die boom ook vind, ik ga ze over een paar dagen lekker opruimen. Dat geldt ook voor een deel van het speelgoed van de kinderen, want die collectie is de afgelopen maanden door verjaardagen, Sint en kerst ook behoorlijk in omvang toegenomen. Mijn werkkamer staat ook op het programma om eens aan te pakken. Daar staan nu spullen die nog verkocht moeten worden op Marktplaats en een hoop kratten met oude kinderkleding die nog naar de kledingbank moeten. Een werkkamer moet rust uitstralen en niet vol staan met rommel, want dat werkt niet prettig.

Wat helpt jou fit en energiek het nieuwe jaar in?

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.