GELDZAKEN

Je kind een mobieltje – Hoe houd je zelf de kosten in de hand? *

28 september 2018

kind met mobieltje

Ik weet nog goed dat ik mijn allereerste mobiele telefoon kreeg. Ik zat in de tweede klas van de middelbare school en was helemaal blij dat ik nu ook zelf kon bellen en sms’en. We praten over ongeveer twintig jaar geleden (jeetje, ik word oud!). Inmiddels zijn mobieltjes natuurlijk al lang niet meer alleen om mee te bellen en berichtjes te versturen. Ook komen kinderen er al op veel jongere leeftijd mee in aanraking. Eerst nog door jouw telefoon te gebruiken, maar er komt een dag dat je kind een eigen mobieltje heeft. En heus niet alleen om jou te kunnen bellen in noodgevallen. Al dat gamen en appen is leuk, maar niet gratis. Gelukkig zijn er manieren om zelf de kosten in de hand te houden.

Mobieltje kind – Prepaid of abonnement?

Als ik denk aan een kind met een mobiele telefoon en een ouder die niet wil dat de kosten de pan uitrijzen, is mijn eerste ingeving om te kiezen voor prepaid. Bij prepaid kun je bellen, sms’en en internetten voor één tarief. Je waardeert het toestel op en is het beltegoed op, dan moet je weer nieuw beltegoed kopen voordat je het toestel weer kunt gebruiken. Een heel handige manier dus om als ouder de kosten in de hand te houden. Je geeft je kind een X bedrag aan beltegoed en is het op, dan is het helaas pindakaas.

Wat ik niet wist is dat er met abonnementen tegenwoordig ook veel mogelijk is om als ouder te voorkomen dat je het zakgeld van je kind een jaar lang moet inhouden vanwege een peperdure telefoonrekening. Heb je nog een goed werkend toestel liggen, dan kun je ervoor kiezen hiervoor een sim only abonnement aan te schaffen. Ten eerste bespaar je op deze manier op de kosten van een nieuwe telefoon en ten tweede zijn sim only abonnementen heel voordelig, omdat je dus puur en alleen betaalt voor het bellen, sms’en en internetten.

Sim Only abonnement voor je kind afsluiten

Hoe het precies zit bij andere providers weet ik niet, maar bij de Sim Only van Simyo kun je als ouder een telefoonabonnement op maat maken voor je kind. Voor bellen en sms’en kies je bijvoorbeeld voor 100 minuten/sms’jes per maand. Daarbij kun je kiezen voor ‘geen internetbundel’ of je kiest een van de beschikbare internetbundels. Welke je kiest is natuurlijk afhankelijk van hoeveel jij wil dat je kind maximaal aan mb’s verbruikt. Alle bundels zijn maandelijks aanpasbaar, zowel naar boven als naar beneden. Merk je dat je kind meer nodig heeft, of heb je juist wat te hoog ingezet, dan kun je dit de volgende maand dus eenvoudig bijstellen.

Heeft je kind 80% van zijn of haar internetbundel verbruikt, dan volgt er een sms’je. En er volgt nogmaals een berichtje als de hele internetbundel op is. Wil je niet dat je kind mb’s verbruikt buiten de bundel (dit brengt namelijk extra kosten met zich mee), dan kun je zijn of haar telefoon zo instellen dat mobiel internet automatisch uitgaat als er een bepaalde hoeveelheid data is verbruikt. Handig! Zo weet je dus zeker dat je kind niet meer mb’s verbruikt dan je met hem/haar hebt afgesproken.

Een Sim Only bij Simyo waarmee je kind kan bellen, sms’en en internetten heb je al vanaf een tientje per maand. Wil je dat er alleen gebeld en gesmst kan worden dan wordt het nog goedkoper. Via de website kun je de verschillende bundels van het sim only abonnement vergelijken om de voor jouw kind beste combinatie te maken.

Heeft jouw kind al een mobieltje? Of vanaf welke leeftijd vind jij dat het mag?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Simyo.

Afbeelding kind met mobieltje afkomstig van Shutterstock.

Geen reacties

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.