Het is het grootste onderwerp van gesprek in het onderwijs op dit moment: digitaal lesgeven. De een is er enthousiast over, de ander is nog skeptisch. Het lesgeven met digitale leermiddelen, op een digitaal schoolbord met kinderen die op een digitale laptop of tablet werken. Het is nogal digitaal, is het dan nog wel lesgeven? En welke voordelen heeft het eigenlijk?
Digitale skills
Allereerst helpt het de kinderen om zich voor te bereiden op de digitale wereld waarin we leven. Door al vroeg om te leren gaan met digitale apparaten zullen ze later makkelijk in deze wereld kunnen navigeren. Er zal steeds meer gebruik gemaakt worden van computers, automatisering, virtual reality en zelfs artificial intelligence. Het is goed om kinderen hier op voor te bereiden. Ook om praktische redenen trouwens. Het is een probleem voor veel ouderen om praktische zaken zoals de belastingaangifte via internet te regelen. Met digitale skills kom je (later) minder snel in de problemen.
Onderwijs op maat
Misschien wel het grootste voordeel van digitale leermiddelen is dat ze de mogelijkheid bieden om kinderen onderwijs op maat te bieden. De software die gebruikt wordt past zich aan aan het niveau van het kind en behandelt lesstof die het kind nog niet helemaal beheerst. Hierdoor kan ieder kind op zijn of haar eigen tempo leren, wat de algemene ontwikkeling bevordert. Ook het zelfvertrouwen van het kind zal niet lijden onder het gevoel van onderpresteren.
Leerkrachten ontlasten
Door digitaal lesgeven komt er minder druk op leerkrachten te liggen. Er is meer tijd om rust te nemen en kinderen zijn vaak meer gefocust wanneer er een scherm aan te pas komt. Dit ook omdat de lesstof vaak spelenderwijs gebracht wordt. Er is al een tekort aan leerkrachten, dit mag niet erger worden. Het gebruik van digitale leermiddelen kan helpen met het verminderen van uitval en het kan voor leerkrachten een handig hulpmiddel zijn bij het lesgeven.
Meer persoonlijke aandacht
Door de eerder genoemde ontlasting van de leerkrachten kan er meer persoonlijke aandacht uit gaan naar kinderen met problemen. Niet alleen de lesstof kan aangepast worden op de kinderen, ook de leerkrachten kunnen eerder signalen oppikken wanneer een kind problemen thuis of in de klas heeft en hier aandacht aan besteden. Door deze extra aandacht kunnen veel leerachterstanden worden voorkomen en kunnen problemen thuis sneller worden gesignaleerd.
Geen reacties