Van sommige shows kan ik me vooraf moeilijk een voorstelling maken. ‘Barock’ van Ellen ten Damme is daarvan een perfect voorbeeld. Natuurlijk, ik had de beschrijving gelezen, foto’s bekeken en zelfs een video-teaser gezien. Maar ik wist: deze show moet ik gewoon live meemaken voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Afgelopen maandag, op Tweede Pinksterdag, was het dan zover. In een uitverkochte zaal zat ik samen met mama klaar voor wat komen ging.
Mijn moeder en ik lopen ruim op tijd het theater binnen. Er is net te weinig tijd om nog koffie te drinken, dus lopen we meteen door naar de grote zaal en naar onze plaatsen. Eerder die dag stuurde mijn moeder me een foto van de enorme vrachtwagen van Ellen ten Damme, die ze zag rijden toen ze samen met mijn vader boodschappen aan het doen was. Als de voorstelling begint snap ik meteen waar die grote wagen voor nodig is. Veel grote decorstukken, tierelantijnen en ander moois verschijnt op het podium. Ja, dit is theatrale uitbundigheid, dit is Barock!
Barock – klatergoud en schone schijn
Barock is een meertalig bal demasqué vol verrassende en herkenbare songs waar de scabreuze excessen net zo opzwepend zijn als de schaduwzijdes meeslepend.
Wie het zich in de 17e en 18e eeuw kon permitteren, vierde de theatrale uitbundigheid. Ellen ten Damme droomt weg in frivole vergankelijkheid en houdt hof in BAROCK, een performance in het verlengde van haar succes-shows PARIS-BERLIN en CASABLANCA. Nederlands meest veelzijdige zangeres presenteert een tragédie lyrique die verder dan ooit terug in de tijd gaat en toch helemaal van nu is. We mogen weer en willen nog meer en iedereen weet zich het middelpunt van zijn eigen entourage, als een rockster in Versailles. Klatergoud blinkt op sociale media en de schone schijn is oogverblindend. Achter de façade observeert de troubadour de crinoline van de keizerin en leidt de dans alsof de morgen nooit komt.
Betoverend mooi
Vanaf het moment dat Ellen het podium betreedt zijn we betoverd door haar stem. Ik heb weleens wat van haar op televisie gezien, maar nog nooit live en al helemaal niet in een setting als deze. Ik denk dat ik zelden iemand zo zuiver heb horen zingen. Daar komt nog bij dat de diversiteit van de liedjes enorm groot is. Haar outfits, ontworpen door kostuumontwerper Dieuweke van Reij, zijn minstens zo veelzijdig. Van een immense gouden cape, tot zwarte latex hotpants en bijpassend glittercorset. Ze wordt begeleid door twee dansers die wat mij betreft een waardevolle aanvulling zijn op het vrij drukbezette toneel. Het lijkt chaos, maar toch klopt het allemaal.
Ellen schakelt moeiteloos tussen klassiek en Rock , Frans, Engels en Duits. Ze zingt zelfs een lied in Achterhoeks dialect over Winterswijk, de plek waar ze als jong meisje hele weekenden doorbracht in café Ten Damme. Ze bewijst hiermee dat ze alles kan en dat sluit perfect aan op het totaaltheater dat ze hier neerzet. Oude liedjes, nieuwe liedjes, bekende liedjes en wat minder bekende, dans en zelfs acrobatiek komen voorbij. Als je deze voorstelling gaat zien kun je wat ons betreft van één ding op aan: het is twee uur lang genieten geblazen, van begint tot eind.
Speellijst en andere shows
De tour van Ellen van Damme zit er voor dit seizoen bijna op, maar na de zomer gaat ze vrolijk verder. Check de speellijst even als je er graag bij wil zijn (en dat wil je!). Binnen het genre ‘show’ zijn er in het Parkheater dit en volgend seizoen ook nog mooie andere voorstellingen te zien. Het programma is heel divers, dus je vindt altijd wel iets dat je aanspreekt.
O, en een laatste tip van mij: durf je ook eens te laten verrassen door een voorstelling die je in eerste instantie niet zou kiezen. Een beetje buiten je comfortzone. Ik heb dat nu al meerdere keren gedaan en ben iedere keer enorm positief verrast!
Geen reacties