Dagelijkse rompslomp

Ode aan de NS

25 maart 2010

Je kunt zeggen van de Nederlandse Spoorwegen wat je wilt. Ik geef onmiddelijk toe dat ook ik me veelvuldig heb geërgerd aan vertragingen, treinen die opeens helemaal niet bleken te rijden en ga zo maar door. Hoewel ik reizen per trein best relaxed vind, heb ik daarnaast ook altijd het idee gehad dat het wel wat beter kon met die dienstregeling en de prijs van de kaartjes.

Tot vandaag. Na een lange en vermoeiende werkdag kwam ik thuis aan. Het eerste dat ik altijd doe wanneer ik ons appartementencomplex betreed is de brievenbus checken. Naast wat onzinnige krantjes en reclame lag daar een envelop van de NS. In eerste instantie dacht ik dat het een of andere reclamefolder was, maar opeens ging er een lampje branden.

Kun je je die bommelding in Den Bosch nog herinneren, een maandje of wat geleden? Ik zat toen voor mijn werk in de trein op weg naar Amsterdam, dat ik helaas nooit bereikte omdat ik niet verder dan Den Bosch kwam. Ik had met m’n stomme kop een kaartje met korting gekocht, terwijl ik al om half 8 vertrok. Dat mag dus pas na 9 uur (wat ik overigens belachelijk vind, maar dat is weer een hele andere discussie).  

Weer op de redactie aangekomen wist ik niet zo goed wat ik moest doen. Collegaatje dat met me mee zou reizen had netjes een vol tarief kaartje gekocht en besloot een brief aan de NS te schrijven. Omdat ik vond dat ook ik het recht had mijn geld terug te krijgen, deed ik hetzelfde. Ik verdraaide het verhaal echter iets. Ik schreef dat ik de trein van 9.00 uur zou hebben willen nemen, maar dat deze niet reed vanwege de bommelding en ik dus nooit op tijd bij mijn afspraak heb kunnen komen.

Collegaatje hoorde maar niets en besloot een telefoontje naar de NS te plegen. Ze beweerden haar brief nooit te hebben ontvangen. ‘Zo doen ze dat dus’, dacht ik nog. Zij schreef een tweede brief en ik besloot het er maar bij te laten. Ik had  immers al de waarheid verdraaid…

Ik hoorde wekenlang niets, tot vandaag dus. Ik citeer: “Het spijt ons te lezen dat u zich genoodzaakt zag uw reis af te breken. Wij vinden het vervelend dat u dit is overkomen en bieden u voor het ongemak onze excuses aan. U vraagt ons uw vervoerbewijs terug te betalen. Wij zullen aan uw verzoek voldoen en binnen drie weken een bedrag van €19,20 overmaken op rekening X.”

Je zult begrijpen dat ik met deze blog even een heel groot compliment wil maken aan het adres van de Nederlandse Spoorwegen. Heus, ze doen echt wel goede dingen!

Misschien vind je dit ook leuk:

2 Reacties

  • Reactie Shazz 28 maart 2010 at 16:23

    Klopt. 9 van de 10 keer krijg je echt wel je geld terug. Heb in het verleden regelmatig zulke formulieren ingevuld en dit hebben ze elke keer weer netjes afgehandeld. Tegenwoordig reis ik echter alleen met de auto. De NS heeft geen station in m’n stadje 😀 En met de auto duurt het maar 20 minuten voor ik op m’n werk ben, met het OV een uur…

  • Reactie Gertjan 1 april 2010 at 14:08

    Ode voor de NS. Het is ook stiekem wel heel relax om te reizen met de NS. Ook ik weet goed slecht te schrijven over de NS. Maar ben toch wel blij dat die trein elke keer als ik hem nodig heb wel rijdt 🙂

  • Laat een reactie achter

    CommentLuv badge