BLOGGEN

Een nieuwsbrief voor je blog, ja of nee?

28 oktober 2017

Er zijn van die dingen die ik al heel lang in mijn achterhoofd heb, maar die op de een of andere manier maar op de plank blijven liggen zonder dat ik er iets mee doe. Het ontwikkelen van een e-mail nieuwsbrief voor mijn vaste bezoekers bijvoorbeeld. Want werkt dat wel? En op welke manier zet ik die dan op de juiste manier in? En zitten jullie erop te wachten?

De meeste bezoekers van mijn blog komen hier via Google. Yay voor mij, want dat betekent dat het met mijn SEO best oké gesteld is. Natuurlijk kan er nog wel het een en ander worden verbeterd, maar daar ben ik zo tussen de bedrijven door mee bezig. Een ander deel komt binnen via social media, en dan met name via Facebook en Instagram. Nu zou dat in de toekomst weleens een stuk minder kunnen worden, aangezien Facebook plannen heeft berichten van vrienden en berichten afkomstig van pagina’s niet meer door elkaar te laten verschijnen maar in aparte tijdlijnen. Voor bloggers is dat natuurlijk allesbehalve handig, want ik weet zeker dat deze verandering negatieve gevolgen heeft voor je bereik.

Des te meer reden om die nieuwsbrief eens opnieuw ter overweging te nemen. Gelukkig is er meer dan genoeg informatie over te vinden. Zo heeft Newsletter2Go een stappenplan ontwikkeld voor een killer e-mail lijst. Want een nieuwsbrief heeft natuurlijk wel abonnees nodig. Ik ben eens gaan uitvogelen of jullie daar interesse in zouden kunnen hebben. Via WordPress, het content management systeem waarmee ik mijn blog beheer, is het mogelijk je als bezoeker in te schrijven op een blog. Ik heb die mogelijkheid zelf ook ingesteld. Die zie je rechts onderaan, boven het archief in mijn sidebar. Dit is alleen geen echte nieuwsbrief, maar een notificatie waarbij je een mailtje ontvangt wanneer er een nieuwe blog gepubliceerd is. Ik ben er eens in gedoken en nu blijkt dat al meer dan 2000 bezoekers van die mogelijkheid gebruik hebben gemaakt. De animo voor het automatisch op de hoogte gehouden worden is er dus zeker.

Maar hoeveel interessanter, leuker en professioneler komt het over als ik gewoon een fatsoenlijke nieuwsbrief kan uitsturen met daarin blogposts waarvan ik denk dat ze interessant zijn voor jou? Waarin ik winacties nog eens extra kan aanjagen en je wellicht een vooruitblik kan geven op de komende periode? En hoewel het natuurlijk gaat om de inhoud van een nieuwsbrief, denk ik dat de presentatie ervan ook heel belangrijk is om te voorkomen dat mensen hem direct in de prullenbak kieperen. Ik heb al een aantal nieuwsbrief voorbeelden bekeken en heb stiekem al een beetje een idee hoe mijn nieuwsbrief er ongeveer uit moet komen te zien.

Dus… wat denk jij? Zal ik er nu dan toch maar eens werk van gaan maken? Aangezien Moonoloog inmiddels mijn bedrijf is vind ik het helemaal het overwegen waard. Over de frequentie moet ik trouwens nog wel goed nadenken. Wekelijks is denk ik wat veel, dus zit ik te denken aan een nieuwsbrief die maandelijks verschijnt. Misschien dat ik jullie input nog wel kan gebruiken bij de keuzes die ik hierin allemaal moet maken, dus heb je interesse daarover mee te denken dan hoor ik het graag!

Hoe blijf jij (het liefst) op de hoogte en zou jij je abonneren op mijn nieuwsbrief?

De uitgelichte afbeelding is afkomstig van Shutterstock.

1 reactie

  • Reply Jessica 30 oktober 2017 at 20:01

    Ik denk dat ik niet zo snel zou abonneren, of hij moet echt leuk zijn. Er komt al zoveel “rommel” in mijn mailbox, dat ik hem ook kwijt zou raken denk ik.

  • Laat een reactie achter

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.